Lutfuktighet

Hej!

Jag försöker få lite kläm på det här med luftfuktighet. Får erkänna att syftet inte riktigt är friluftsrelaterat, det handlar om att ta hand om min nya fina gitarr på bästa sätt. Men det kanske kan vara någon annan friluftsmupp till nytta också :)

Mitt nyinköpta högprecisionsinstrument, en hygrometer från Classe O, visar om kring 40-42 % luftfuktighet hemma i lägenheten i Stockholm. Utanför rapporterar SMHI 94% relativ luftfuktighet. Mätningen med kvalitetsinstrumentet för några tior, känns orimlig, eller vad säger ni?

Kan någon hjälpa mig med dessa funderingar:
- Hur skiljer sig inomhusklimatet från utomhusklimatet om man förutsätter stängda fönster?
- Om man ser till vädret och årstiderna, när bör jag hajja till och tänka: nu är det nog för torrt ute för min gitarr. Vilka vädertyper är "farliga"?
- Kan någon klura ut ett bra sätt att kontollera hygrometern? Går så vitt jag förstår inte att kallibrera.

Och igen, sorry för ett ämne som hamnar lite off topic.

mvh

Anders

Kall luft inehåller minst vatten. Så torrast luft innomhus får du när det är riktigt kallt ute.

om du har 90% luftfuktighet vid -20 grader och värmer samma luft till ca +22 grader så får du en ny relativ luftfuktighet på ca 5% (dvs mycket torr luft).

/Daniel

Precis, nyckelordet är "relativ".

Den absoluta fuktigheten (vet inte vad den mäts in, mg/m^3 elelr nåt?) är nog oftast ungefär samma ute som inne (det skiljer antagligen lite beroende på att omgivningen ger ifrån sig respektive suger åt sig fukt).

Men eftersom temperaturen skiljer så blir den relativa luftfuktigheten annorlunda.

Kalibrering gör man med olika salter. Man har behållare med salt och precis ovanför saltets yta så är fuktigheten väldigt stabil (eftersom om det blir för mycket fukt suger saltet åt sig den, blir det för lite lämnar saltet ifrån sig fukt). Men då behöver ju en mätare där sensorn går att stoppa ner i en liten burk.

Det enklaste är att kalibrera mot en kalibrerad mätare.
[Ändrat av nermander 2006-08-29 kl 08:33]

Ta ut luftfuktighetsmätaren

utomhus i dimma då bör den visa nära 100% relativ luftfuktighet.

Inomhus så kan det vara varmare än utomhus vilket sänker relativa luftfuktigheten. Om lägenheten innehåller en kallare vägg så kondenserar fuktigheten där och då blir luften som helhet torrare inomhus även om luften har samma temperatur som utomhusluften.

Daggpunkten är också intressant. Det är den temperatur vid vilken luftfuktigheten stiger till 100%. Detta sker som bekant ofta på kvällar nätter när det är klart och nära vindstilla väder så att temperaturen sjunker betydligt sedan solen slutat värma upp vegetation och mark. Temperaturen är ofta lägre i svackor i terrängen.

Att det bara är 42% relativ luftfuktighet inne samtidigt som det är 94% utomhus förutsatt att det är samma temperatur låter lite konstigt men jag antar att fuktigheten var mätt vid olika tidpunkter.

Thure

Din lägenhet är säkert ganska dragfri, pröva med en remsa japanpapper/silkespapper vid ytterdörren, fönstren och utsuget i kök/badrum, med och utan fläkt på.
I lägenheten har du flera värmekällor, dig själv, kyl/frys mm. Så farligast för din gitarr blir lägenhetsluften på vintern. Värme + belysning på mycket. Det finns precis som till cigarrer fuktighetslådor till musikinstrument, allt för överkursen...

Go tur

Den rekommenderade och mest exakta kalibreringsmetoden är att placera hygrometern tillsammans med saltlösning i en liten plastlåda. Du kan ta en matsked salt och fukta den med ett par droppar vatten. Saltet ska inte lösas upp, utan bara knappt bli fuktigt. Placera sedan hygrometern och saltet i en väl förseglad plastlåda och vänta. Efter ungefär åtta timmar ska fuktigheten inuti lådan ha nått en fuktnivå av 75%. Justera sedan hygrometerns nål på baksidan med en skruvmejsel så att denna indikerar 75% fuktighet.

Hej!

Ser att jag glömt att tacka för all information. Tack!

Slutsatsen jag dragit är att mätinstumentet från Clark Olofsson....eh....f'låt Claes Olsson är uselt. Inte ens i mitt taskigt ventilerade duschrum ger det särskilt stora utslag (50-55% om jag kommer ihåg rätt)efter en långdusch. Ska man mäta detta seriöst krävs nog bättre prylar. Instrumentet går f ö inte att kalibrera.

Jag har löst saken genom att alltid förvara min fina solida gitarr i fodralet tillsammans med en enkel luftfuktare.

Men tack för lektionen!

//Anders

hej Anders

Du kan ju alltid testa ditt CO intrument med den gamla hederliga metoden med två termometrar. En torr och en blöt (försedd med en blöt strumpa). Då får du ju temperatur resp daggpunktstemperatur, vilket ger dig den relativa luftfuktigheten. Lufttrycket i sammanhanget är klart inom mätmetodens felramar. På detta sätt kan du i allafall kontroller om det är ett rimligt värde som ditt intrument visar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg