Luohttolahko

Japp det stämmer med bilden, kul om du uppskattar dem :) Här kommer en till från andra sidan massivet.

Fanns gott om mygg i kvikkjokk, men de bet inte mig eller kompisen. Var ligger Sulitelma? Det borde helt säkert vara finfina förhållanden.

Sulitelma ligger vid norska gränsen i höjd med södra Sarek

Yes, vi körde turen via Pårek båda vägar, upptäckte "Pårtetjåkkå observatorium" - kan de inte plocka bort sådana skamfläckar ur parken?

Gissar att det har ett kulturhistoriskt värde vid det här laget.

Sulitelma ligger vid norska gränsen i höjd med södra Sarek
Coolt nu hittade jag på kartan, är inte så bekant med området, trevlig tur!

Ang. ursprungstråden - Jag tyckte det verkade lätt att gå från Njoatsosvágge upp till Luohttolahko, antingen gå rakt upp efter Balgatjåhkå, eller skråa upp efter Skajdasjjåhkå. Vägen Pårek - Tjievrra - Njoatsosvagge - Luohttolahko är enkel, men jag lyckades inte hitta stigen nere i Noatsosvagge och rekommenderar att gå längs med vattnet största delen av dalen (Njoatsosjåhkå) där det inte är lika snårigt som inne i skogen. Tips är att knalla upp på Bårddetjåhkkå om ni går förbi Tjievrajavratja och vädret är fint.

Jag är motståndare till all form av bebyggelse i sådana områden. Hade det gått 8 motorvägar genom Sarek som var från före kristus så hade jag ändå prioriterat orörd natur. Jag värderar helt enkelt naturen högre än mänsklig kultur om det är valen - när det handlar om områden som Sarek - vildmarkskänslan försvinner.

Om jag förstår dig rätt så vill du ha bort alla samernas byggnader också? Och alla broar? För att få vildmarkskänslan alltså.

För att återgå till observatoriet: Sareks nationalpark har den historia den har, finns det då inget sympatiskt i de Hambergska husen för dig? (Jag utgår från att du känner till historiken.)

Lars

Du har satt fingret på hur jag resonerar kring observatoriet och broarna, men nej historiken känner jag inte till - det är inte mitt intresse. Ang. Samernas hus kan jag inte uttala mig för att jag inte är tillräckligt insatt.

Var tycker du gränsen går Lars? För jag antar att det är någon magiskt gräns vi diskuterar för hur mkt åvärkan människan ska få göra på storslagna naturplatser tillgänglighet/ekonomi/kultur/natur.

Du har satt fingret på hur jag resonerar kring observatoriet och broarna, men nej historiken känner jag inte till - det är inte mitt intresse. Ang. Samernas hus kan jag inte uttala mig för att jag inte är tillräckligt insatt.

Var tycker du gränsen går Lars? För jag antar att det är någon magiskt gräns vi diskuterar för hur mkt åvärkan människan ska få göra på storslagna naturplatser tillgänglighet/ekonomi/kultur/natur.

Ja, det kan ju knappast vara nolltolerans mot mänsklig påverkan, annars skulle man inte våga sätta fötterna ned, elda, utföra sina tarv, etc.

Pårteobservatoriet är dels mycket gammalt, dels ditsatt av vetenskapliga skäl.
"Orörd" (Alka-kapellet? Rendrivande samer?) vildmark har bara ett värde då människor (inte nödvändigtvis alla) kan uppleva att det är orört. Om ingen skulle kunna uppleva det, har det inget värde.

Om det fulaste inslaget i Sarek vore Pårteobservatoriet eller Litnok-stugan, ja då har man inget att oroa sig för.

1. Hamberg och hans hyddor i Sarek tyckte jag inte var något märkvärdiga för länge sedan. Jag tyckte att de gott kunde plockas bort eftersom de knappt användes nuförtiden. De hade fungerat som baser för fjällforskningen i början av seklet, och det var väl bra, men numera kändes de som malplacerade inslag i den storartade naturen. Men på senare år, när jag läst mer om denne mans märkliga äventyr, blev det mycket svårare. De är för mig förbundna med så mycket pionjäranda, upptäckarglädje och fjällkärlek att de idag snarare inger respekt och sympati. Som hus utan historia är de enbart irriterande i nationalparken; som hus med sin historia är de något helt annat.

(Den turiststuga som tills för några år sedan fanns i Njåtjosvagge tycker jag däremot det var helt rätt att plocka bort, vare sig den var rucklig eller ej.)

2. Ja, var går Den Magiska Gränsen? Den som gör att vi kan koncentrera oss på mötet med naturen, trots att vi vet att människans påverkan finns strax intill? För alla dessa naturupplevelser vi reser iväg till rymmer väl ett mått av förträngning eller rentav hyckleri? Vi reser iväg från vårt bekväma vardagsliv till en annan plats. Plötsligt ska allting där passa oss och de villkor vi ställer upp för vårt korta turistbesök. Jag kan mycket väl förstå att du på utvalda ställen (Sarek etc) vill kunna uppleva natur och inget annat, och det är förmodligen därför du med entusiasm springer omkring i Sarek före den ordinarie säsongen och pulsar i snö (jag vill förresten se fler lockande bilder från turen, tack). Om vi nu bortser från att det finns en ursprungsbefolkning där som har byggnader och näringsverksamhet så kan jag se det som fullt rimligt att man tömmer Sarek på precis allt mänskligt, utom stigarna förstås, som knappast går att göra något åt. Broar, byggnader, spänger, eldstäder, helikoptertrafik, bort med allt – ett sådant Sarek vore onekligen spännande.

Lars

Det är alltid svårt att bestämma var den magiska gränsen går, inom de flesta områden :)

En snöpulsbild från mellan stuor jiertta och boarektjåhkkå.

Jag har lagt upp ett litet bildalbum från turen på http://www.offtrack.se/bilder/sarek-09 om någon är intresserad

Bilagor

• vandra.jpg
    vandra.jpg
    18.5 KB · Visningar: 344
Heja, så ska det se ut! Påminner mig f ö om Hambergs dagboksanteckning när han släpat tung utrustning på en hembyggd pulka: "I backarne ett djefla arbete" (2 april 1902).

Lars

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg