Grundplanen för turen: Luohttoláhko. Första självklara färdalternativet i mitt huvud: upp Jiegnavágge-Svenonius glaciär, för att få hela vyn över Luohttoláhkko mot Pårte. Sedan över platån, Loametjåhkkåhyllan osv till Kvikkjokk.
Men ju mer jag läst på, ju mer intresserad har jag blivit av Sarvesvágge. Så då har jag tänkt att jag rundar Luohttotjåhkkå istället innan jag går upp, och får lite mer dalgång.
Sedan har jag funderat mer på Sarvesvágge… och då bidde det uppgång Noajdevágge…
Det har liksom fortsatt, och nu har jag nuddat vid tanken att jag skippar Luohttoláhko och tar hela Sarvesvágge och The Dark Side runt Bielloriehppe istället. Det är en vandring jag OCKSÅ vill göra. Men både och hinns inte på denna tur.
Så: Luohttoláhko är plan A. Rapadalen blir plan B om det vankas noll sikt. (Går i mitten av juli så det lär ju vara en del mygg… vatten??)
Frågetecken kring plan A är:
Men ju mer jag läst på, ju mer intresserad har jag blivit av Sarvesvágge. Så då har jag tänkt att jag rundar Luohttotjåhkkå istället innan jag går upp, och får lite mer dalgång.
Sedan har jag funderat mer på Sarvesvágge… och då bidde det uppgång Noajdevágge…
Det har liksom fortsatt, och nu har jag nuddat vid tanken att jag skippar Luohttoláhko och tar hela Sarvesvágge och The Dark Side runt Bielloriehppe istället. Det är en vandring jag OCKSÅ vill göra. Men både och hinns inte på denna tur.
Så: Luohttoláhko är plan A. Rapadalen blir plan B om det vankas noll sikt. (Går i mitten av juli så det lär ju vara en del mygg… vatten??)
Frågetecken kring plan A är:
- Med kriteriet så lite sten som möjligt, vilken av uppgångarna till Luohttoláhko är bäst?
- Vattendragen runt Bielloriehppe, hur hanteras de? Hittar ju mest skräckhistorier om snåren, men inte om vattnen. Ickeproblem? Gaskasjågåsj, Stuolojågåsj - nedan förgreningarna eller..?
- Och en gång för alla, vilken är den smidigaste färdvägen?
- Sträckan Bielloriehpjågåsj-Gådokjåhkåbron hittar jag ingen läsning om, något särskilt besvärligt här?
Senast ändrad: