Kartor, appar och så
Eftersom frågan om karta dök upp har jag några tips.
- Maps.me
Funkar i mobil, både Android- och Applemobil.
Man laddar ned appen, laddar ned de kartor man vill ha (när man zommar i kartan får man en fråga om man vill ladda ned). Nedladdning gör man där man man wifi.
Fördelen med maps.me är att man får med sig så mycket info inbakat i kartan, samt att man kan göra "bokmärken" på platser man vill besöka. Samt att den funkar offline, i flygplansläge.
På många platser finns fantastiskt detaljerade stigar inlagda, vilket har överraskat mig.
Nackdelen är att det är en elektronisk pryl...papperskarta är bra att ha ändå...och kompass såklart.
-ViewRanger
En app för Android och Apple.
Samma sak här att man kan ladda ned kartor innan man beger sig ut i obygden, men detaljeringsgraden beror på hur mycket man zommat in.
Man kan ladda in en rutt man skapat, tex från datorn.
-Fjällsäkerhetsrådet
Oj vilken bra app! En favorit. Typ fjällkartan i skala 1:50 000. Nackdelen är att man behöver ha mobiltäckning, men appen har andra funktioner också, som jag inte går in på nu, som färdmeddelande mm.
Det jag gillar mest med appen är att man alltid har en fjärrkarta med sig, som när man sitter på bussen...man kan planera, eller kolla upp någonting man fått tips om.
Sist ett lite annat tips.
Gör en Googlesökning med datorn på "nolang karta" och ladda ned kartorna där. Det är alltså det första sökresultatet man klickar på.
Samma sak här: fjällkartan...och fördelen är att man kan rita hur man vandrat, då kartorna är som bilder...om man exempelvis varit ute en vecka, men också om man vill planera hur man vill vandra.
Jag sitter nu och planerar Vålådalen, Anaris, Lunndörrarna...v31 och 32...solo...bara jag och stillheten.