Blötsnö med klafs i vatten titt som tätt. En del myr under smältande snötäcken.väl täckt med vatten upp till fotknölarna. Tesade inte att stå i vatten under längre tid. Kan ställa mig i sjön i helgen och prova om de håller tätt.
Som flera tidigare har påpekat är det just den terrängen som Lundhags passar riktigt bra för!
Jag har i och för sig ett par Jörnkängor, men det ser väldigt snarlika ut och fungerar som ett par Lundhags (åtminstone för ett otränat öga
) Tidigare har jag haft flera par fordrade kängor. Min erfarenhet är att GoreTex fungerar bra när kängorna är nya men i och med ständigt slitage på samma ställe i veck mm så är min erfarenhet att det inte håller helt tätt mer än ett par år. Mina Jörnkängor är nu bara 12 år och har många år kvar.
I torr terräng som i bergen i Sydeuropa fungerar fordrade kängor granska bra men i våt terräng som i svensk skog och fjäll använder jag inget annat än dessa Jörnkängor. De håller tätt och jag kan utan problem vada enklare vad upp en bit på skaftet.
Att de är lättare än fordrade kängor är ytterligare en bonus, framför allt på längre vandringar.
Om de skulle bli blöta av någon anledning är det inga problem, som flera redan har nämnt, utan torka ur, ny innersula och torra sockor och problemet är löst.
Jag skulle undvika att smörja in dem med fett. Det gör kanske lädret mjukare, om man nu vill ha det, men blir inte vattentätt. Jag har aldrig använt annat än vax. Vaxa in och låt stå varmt, antingen i solen eller värm försiktigt med en hårtork. Den gummerade fotdelen brukar jag smörja in med silikon en eller ett par gånger per år för att inte gummit ska torka och spricka. Efter 12 år är lädret bättre än nytt och även den gummerade delen är i mycket gott skick.
Mina kängor har nog fått slita ganska hårt, flera vandringar i delar av alperna, längre vandringar i Sydamerika, flera vandringar i Sarek och förra sommaren flera veckor i Alaska.