Bra byxa!
Hejsan,
Här kommer lite åsikter om byxan du undrade om:
Både jag och min sambo köpte varsitt par i våras så de har inte varit med om så mycket ännu, en tredagars i Anaris i pingst och en vecka i Helags-Sylarna nu v.29. Byxorna är lätta och sitter väldigt bekvämt mycket tack vare stretchtyget i rumpan och över knäna. Bra ventilationsmöjligheter med ett blixtlås utefter låren. längst ner finns en liten krok att fästa i skosnörena för att slippa att byxan glider upp. Detta skulle iofs inte vara något problem för mig men min sambo har långa ben så för honom är det toppen, dessutom kan man dra ihop benslutet ordentligt med en rem med ordentligt spänne. Förstärkningen på insidan av benslutet funkade jättebra och var lätt att rengöra från lera (vilket det fanns gott om, särskilt på norska sidan mot Nedalshytta. Bältet är däremot rätt dåligt så dem har vi tagit bort och ersatt med stabilare bälten.
Vi tycker båda att byxorna torkade fort efter att ha blivit blöta efter ordentligt regn. Nu när vi vandrade v.29 så råkade vi ut för konstiga regnskurar som mest påminde om blomsprute-regn, dvs fint fint duggregn, och då behövde vi inte sätta på regnbyxor för tyget torkade nästan på en gång av kroppsvärmen.
Fickorna är helt OK, men vi föredrar också att inte stoppa kläderna fulla med grejer.
Sambon har den grå byxan och jag har den gröna, färgerna är bra då inte smuts syns i första taget. Därför rekommenderar jag att inte köpa den vita om man vill ha dem till fjällbruk. Annars tycker jag att det är en mycket snygg byxa vilket faktiskt är en bonus, eller hur!
Det skall bli intressant att se hur det står till med hållbarheten, men vi traskade genom vassa buskage och snårskog utan att någon reva el dyl kunde upptäckas. Vi får se efter vår Kebne-tur i september. Hittills är vi iallafall mycket nöjda med våra byxor.
//jepa
So far so good alltså