Du behöver i alla fall inte styras av vilken innersula, som känns bäst. Bägge sorterna går ju att köpa lösa, och man får ändå räkna med att byta ut dem med jämna mellanrum.
I övrigt svårt att försöka ge råd, vi kan ju bokstavligen inte "gå i dina skor". IMHO lite oroväckande med ansatser till misspassning/dåligt grepp i hälen, brukar vara svårast att göra något åt och kan orsaka lidande. Likaså med att skorna är så smala att dina fötter pressar cellgummit utåt. Plös etc är lättare att forma och/eller fixa till med snörning.
Outside the box (hoppa över nedanstående, om det inte är relevant):
de enda standardkängor med effektivt och skönt hälgrepp, och därtill inte för hög flexpunkt på mina smalhälade/smalanklade ankfötter, är konstigt nog vissa modeller från Kayland (i mitt fall Vertigo High). Man tror det inte vid första påseende, eftersom tåboxen ser rätt smal ut på utsidan. Men de har en mycket artikulerad "midja" mellan häl och framfot, som håller tillbaka foten utan att man måste idiotsnöra, med tillhörande risk för andra problem (skav, senhinneinflammation).
Sens moral: tro inte dina ögon, utan PROVA - och det måste inte vara Lundhags....
.
Jag använder mina Jämtkängor endast när jag vet att jag
1. kommer att få vada och/eller ta mig genom blötmarker,
2. inte på många dagar kommer att kunna torka fodrade skor, som blivit våta,
3. inte kommer att röra mig i alltför avancerad terräng.
Dvs i praktiken på tältturer i svenska/norska fjäll. I "torrare" och brantare berg, och/eller om det finns några stugor på vägen, väljer jag utan att tveka mindre klunsiga doningar.