Köp Lundhags
Jag har använt diverse Gore Tex kängor av blandade märken. Inför förra säsongen köpte jag ett par Hanwag Tatra gtx,bäst hittils..jättesköna kängor,lätta och smidiga. Men där slutar hyllningskören!!
I slutet av sommaren efter ett par längre fjällvandringar och några skogsturer är dom så gott som förbrukade, lösa å slitna sulor, någon trasig söm, men framför allt läckande membran! På båda skorna. Jättetråkigt så klart. Så nu är de reklamerade till inköpsstället.
Men detta är ändå något jag skulle ha vetat om att det skulle hända förr eller senare. För som sagt har jag har sen tidigare ägt åtminstone 5 par till kängor/skor med Gore Tex membran och inget par har varit "vattentäta" i mer än allt ifrån 5mån till 1.5 år! Ändå går jag och köper ett till par med förhoppningen av att detta inte ska hända igen. Och att dom oftast bara är att hoppa i och knalla på i utan någon längre ingångsperiod.
Efter det senaste missödet har jag köpt ett par Lundhags Scout och jag kan bara säga det att jag skulle tagit mitt förnuft till fånga mycket tidigare. Med högsta sannolikhet har jag sparat in en å annan krona med ett par Lundhags från början också.
Helt suverän känga för mina ändamål..skog och fjällvandring och i bland dagligt bruk. Inga krusiduller, lagomt stabila, helt vattentät efter vaxning, andas och torkar så mycket bättre och snabbare som inte ens går att jämföra med ett par blöta membrankängor.
Jag har normalt strl 43 men köpte ett par 44
r. Och med en specialsula och dubbla strumpor funkar det jättebra.
Kan inte annat än rekomendera att köpa en skalkänga. Lundhags Scout är ett hett tips