Lundhags kängor på is och i sommarvärme

Vibram har tillverkat sulor sedan vibram kom till (längesedan), vibram har många olika gummisorter varav de flesta är för sommarbruk. Men vibram har ett par tre olika vintersulor också. Finns säkert en vibramkatalog på internet någonstans. Förutom vibram så finns det en antal till namnkunniga sultillverkare.

avslutad210712

Gäst
När jag jämför mina Professional med mina Hanwag GTX så kan jag utan problem använda de senare ner till -20 med bara ett par tunna strumpor i dem. Använder dem till vinterkängor och inte till att vandra i på sommaren men misstänker att de kan vara betydligt varmare än Professional och därmed alldeles för varma sommartid. Mina Professional har jag alltid dubbla strumpor i och känslan är väl att de är svalare på sommaren och kallare på vintern.

Jag bor i Norrbotten och här blir vägarna numera antingen blankis pga omväxlande blida och kyla eller så rejält hårda om snön får ligga kvar och packas och poleras av bilarna och i princip alla skor är för halkiga för att man skall kunna lita på dem till 100%. När de är snällare förhållanden har jag ingen känsla av att mina Professional är halkigare än andra moderna skor men i jämförelse med gamla tidens sulor så har i alla fall jag känslan att dagens sulor är halkigare vid kyla och halkigt underlag än sulor förr i tiden. Misstänker väl att det är en annan gummikvalitet och kanske blandar man i lite "plast" nuförtiden alternativt att gummit är hårdare.

(...) det verkar som att nästan alla tillverkare har vibram-sulor på sina kängor numera, det borde rimligen betyda att ingen av dem är särskilt mycket bättre eller sämre än Lundhags för vinterbruk, om inte Vibram har olika sulmodeller med olika mjukhet. Eller missar jag något?
Ja, det gör du ;). Vibram är ju bara ett företagsmärke - de tillverkar en uppsjö av sultyper, bara avdelning "Hiking & Trekking" listar 24 sorter.
Skywalk är ett annat sådant märke, bl a Alt-berg och Scarpa har använt dem, och även Lundhags, men jag är inte säker på hur vanligt det är nu (jag har haft turen att få mina gamla Lundhagskägor omsulade med samma Skywalk-sula som originalets, har inte upplevt den som överdrivet hal. Vet ej vad Lundhags använder nuförtiden).
Salomon har sin Contagrip, etc.

Visst har också jag tyckt att det varit skillnad på olika sultyper - även mellan olika Vibram-sulor. Det vore ju konstigt om inte sulmönstret och hårdheten på gummiblandningen spelade någon roll.
Ett "självrensande" mönster blir mindre halt i snömodd/lergegga än ett som snabbt fylls med dito.
En mjukare gummiblandning slits fortare, men blir mindre hal på våt klippa (man kan få en nödtorftig uppfattning om detta genom att testa sina tilltänkta nya kängor på sitt våta badrumsgolv, eller hälla ut en hink vatten på trapphusets terazzobeläggning ;)).
Sen beter sig ju mjuka skor rent allmänt annorlunda än stela.

Jag tycker att de skillnader som är värda att bry sig om gäller just hur sulorna beter sig på våt klippa. Är det halt p g a nedisning så är det, och det är bara att anpassa sin gångart efter detta faktum ;). Och kränga på stegjärn i de hopplösa fallen.

Mina 8 år gamla Prof är snorhala på is. Jag använder alltid ett par Yaktrax under dom.
Temperaturmässigt så väljer jag bara sockor efter årstiden, inga bekymmer med köld hittills.

Tips: Lundhags Liberty

XXL-butikerna (Arninge, Täby) säljer just nu den lågskaftade kängan Lundhags Liberty för strax under 800 kr (rekommenderat butikspris > 3000 kr). Äger själv ett par (bruna varianten) och är väldigt nöjd med dem, passar bra för året-runt-bruk för fritid och vandring med lättare packning. Verkligt prisvärda! De har en grov vibram-sula som biter bra på de flesta underlag, dock ej ren blankis. Men vilka sulor gör det, då är det väl broddar på som gäller?

http://www.fjallbutiken.se/kangor-skor/dam/lundhags-liberty-kanga.html?grp=1055039

Mvh//Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
d99majo Lundhags kängor Kläder 21
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Hildebrant24 Lundhags Synchro II High Kläder 3
Challe77 Om fötterna inte riktigt gillar Lundhags? Kläder 12
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg