Har ingen erfarenhet av dessa säckar men båda verkar vara fina ryggsäckar, men dovre har inte avbärarbälte i 30-litervarianten vad jag kan se. Är rätt skönt att ha om man lastar en del och går längre, men ibland är det bara i vägen.
Jag själv köpte en Klättermusen flinta för dagsturer, men det krävs lite pill för att få den att sitta bra. Dock sitter den himla bra när en väl får till det. Mitt problem är att jag nästan alltid går korta turer med barn och det ska stannas i tid och otid för att ta fram potta, varma kläder eller fika ur ryggan. Så det slutar nästan alltid med att jag tar en Haglöfs tight på dagsturer istället.
Det jag vill säga är att ta dig en funderare på hur dina dagsturer ser ut, går du långt och bär tungt, eller bara några kilometer till ett vindskydd? Osv. Osv.
Och om du inte redan gjort det, ta några turer med en ryggsäck du redan har hemma, då märker du vad du saknar på den ryggan. Sen kan du gå till en butik och kolla på en ryggsäck som fyller dina behov och som är skön. Eller så lägger du ett par timmar på googling och beställer en.