elojanne; sa:Jag överväger starkt att genast som de nya skridskorna anländer borra ett par (till och med 3-4) hål genom profilen och skenan och dra ihop det hela med syrafasta M4 bultar och nylock muttrar. Antagligen kan jag efter detta ingrepp inte reklamera mer ifall de skulle gå sönder på nytt men hellre har jag ett par skridskor som säkert håller än ett par som "kanske" håller men går att reklamera. Mitt förtroende för dessa grejjer (och pikstavar för den delen) är för tillfället INTE på topp, trots försäkran om hög kvalitet, och det känns absolut inte bra att ge sig ut på en lång tur i ytterskärgården med skridskor som "kanske" håller.....
Janne Elo
Finland
Om du gör så får dina skridskor en brist dom inte hade förut: det blir lite tyngre att åka med dem i snö som når upp till fotplattan. Är snön torr är skillnaden nog inte så stor, men i blötsnö kan snön i värsta fall klegga fast och göra åkningen mycket tung.
Jag råkade själv ut för något liknande med ett par Isvidda-skridskor för några år sedan:
Jag hade inte skruvat några extraskruvar i dem, men som man ser på bilden så går bakre fotspännet ner en aning under fotplattan. Detta räckte för att kramsnön på isen skulle klegga fast i det som satt under fotplattan, och jag blev tvungen att stanna kanske var 10-20:e meter för att peta bort all kramsnö som fastnade där och bromsade mycket effektivt.... :-(
Om man vill åka i snö som kanske är lite blöt, då är det viktigt att det inte finns något som sticker ut eller några andra ojämnheter under fotplattan.
[Ändrat av pausch 2007-01-26 kl 11:44]