Lunchpaket?

Damberg, återkom gärna med resultaten av ditt test, det vore kanon om man kunde göra egna snabbluncher som var både godare och billigare än frystorkat. Min erfarenhet av hemtorkad köttfärs är att den tar lång tid på sig att få mjuk, men det beror förstås på hur hårt torkad den är, och om man har möjlighet att blötlägga (kan ju göras i Nalgenen i pulkan om man har sån)

Åt det till lunch idag. Hällde på hett vatten i en fryspåse och slog in den i fleece inomhus. Efter 5 min var det fortfarande segt, bättre efter 10 och fullt ätbart efter 15. Pastan blev dock överkokt. Om den ändå ska dra i 15 min funkar säker vanlig eller snabbpasta rå. Mycket värme läckte dock ut, den blev varm på utsidan. Kanske går det ännu fortare i en liten termos eller för den delen lägga plastpåsen i en termos, så slipper man disk också. Förmodligen ju varmare ju snabbare.

Får en portion plats i en muggtermos kanske? Eller finns det täta isolerade matlådor? Det är ju lite pilligt att äta ur en termos...
 
http://www.tradera.com/Mattermos-KOKHETT-fran-Termoverken-Jonkoping--auktion_83094199

Typ, iaf, lättare än vanliga mattermosar. Tyngre än ett kuvert av liggunderlag som undertecknad klippte till för påsmat. Ellipsoid bas och raka kanter.

Hur bra är den jämfört med en termos på att hålla värmen? Skulle du kunna göra ett test och hälla hetvatten i en termos och i en påse i ditt "kuvert", lägga dessa ute och mäta temperaturen efter säg en kvart och en halvtimme?
 
Hur bra är den jämfört med en termos på att hålla värmen? Skulle du kunna göra ett test och hälla hetvatten i en termos och i en påse i ditt "kuvert", lägga dessa ute och mäta temperaturen efter säg en kvart och en halvtimme?

Mitt kuvert ligger i min vintersäck som ligger nere i min källare. Den kommer packas upp när jag åker till Gällivare om nån vecka. Men jag kan säga så här, det svalnar, men inte så snabbt. Jag har en liten kardborreförslutning längst opp.

Sen har jag bara en termometer också, den sitter fast på utsidan av fönstret...
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg