Lunch - Dagstur

Bröd med allt.

Våra standardluncer måste lagas. Så vi ägnar en förmiddag när det ösregnar åt att fylla frysen. Piroger i alla former är vår ena lunchvariant. Recept finns visst här på forumet, såg jag. Den andra standardvarianten är bröd med allt. Vanlig jäsdeg, platta ut (avlånga för grillkorv, runda för köttfärsfyllning ed.), lägg i fyllning, vik ihop och grädda. "Riktigt" bröd håller lite bättre än pirogdeg har vi upptäckt. Vi stoppar in även grönsakerna i brödet, kan tilläggas. Enkelt, okladdigt och tillräckligt vanligt för att både egna och gästande barn ska äta utan knot. MVH Anna

Pizzabullar

Jag tar mig en förmiddag några gånger om året och gör en rejäl sats med pizzabullar som jag slänger i frysen. Sen är det bara att greppa ett par stycken och slänga ner i ryggsäcken när man ska ut. De tinar vanligen ganska lagom tills det är dags att fika. Matigare än vanliga kanelbullar, och dessutom jätteboda. Jag fyller med olika, tomatsås, oregano, ost, rökt skinka eller bacon... det är bara fantasin som sätter gränser. Det funkar också som panik-fika hemma, 20 sekunder i micron är allt som behövs :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg