Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker

jag har en metod som jag sprang på från ett annat håll.

Med småbarn så upptäcker man ofta ganska mycket fläckar på deras och dina egna kläder. Det finna många kurer att få bort dom. Galltvål, Vanish Oxi Action - solblekning etc.

Jag sprang iallafall på en produkt som jag tycker funkar. Vanish Oxi Action Extra Hygiene. Dvs. ett fläckborttagningsmedel som också dödar bakterier.

Min metod. Fyll badkaret eller en stor balja med det några liter av det varmaste vatten din kran kan skapa, drygt 40 grader.

Häll i Oxi Action Hygiene enligt bruksanvisning och låt plaggen ligga och dra över natten.

För mig blir det luktfritt. och ev gamla fläckar försvinner av bara farten.

jag har en metod som jag sprang på från ett annat håll.

Med småbarn så upptäcker man ofta ganska mycket fläckar på deras och dina egna kläder. Det finna många kurer att få bort dom. Galltvål, Vanish Oxi Action - solblekning etc.

Jag sprang iallafall på en produkt som jag tycker funkar. Vanish Oxi Action Extra Hygiene. Dvs. ett fläckborttagningsmedel som också dödar bakterier.

Min metod. Fyll badkaret eller en stor balja med det några liter av det varmaste vatten din kran kan skapa, drygt 40 grader.

Häll i Oxi Action Hygiene enligt bruksanvisning och låt plaggen ligga och dra över natten.

För mig blir det luktfritt. och ev gamla fläckar försvinner av bara farten.

Är det triklosan eller annat smaskens i det?

Hittade följande innehåll:

Sodium Carbonate
Sodium Percarbonate
Tetraacetylethyleendiamine
Sodium Lauryl Sulfate
Pareth-5
Carboxymethylcellulose
Aqua
Sodium Xylenesulfonate
Protease
Sodium Lauroyl Sarcosinate
Amylase
Lipase

Eller mer i textform:
Contains: >30% Oxygen-Based Bleaching Agents, >5% Anionic Surfactants, Non-Ionic Surfactants, Enzymes (Protease, Mannanase, Amylase), Perfume.
Per 100g contains 3.07g Peracetic Acid (from 40g Sodium Percarbonate and 4.6g TAED).

Kan inte avgöra hur miljövådligt det är utifrån detta, brukar ju finnas såna med bra koll här, är det en dålig ide att använda detta?

Vad sägs om att följa tvättråden som står i plaggen?

I mina syntetställ från Craft står det 95 grader, i mina gamla syntetställ från Helly Hansen står det 90 eller 95 grader och i ull-syntetställen från Helly Hansen står det 60 grader. Klipp

Lycka till /Klas

I mina Craft syntet står det 60 utom L3-ställen, där står det 40. Skiddräkten av kondomtyp har 40 och handtvättas helst...likaså skidhandskarna...

//J

Jag har också haft problemet med plagg som stinker fastän man tvättar/vädrar och allt vad det heter. Blev tvungen att slänga dem för lukten var så fruktansvärd att det inte går att beskriva. Numera försöker jag hålla mig till ylle.

Vanish är svanenmärkt och det har jag svårt att tänka mig att triklosan får vara. Vanish jobbar med syreföreningar.

Off topic till Smogz: Bara drygt 40 grader i kranen? Hoppas att du inte bor i stort hus - låter inte hälsosamt annars.

Du kanske har rätt...jag har aldrig mätt tempen. det kanske är drygt 50 men garanterat inte mycket mer än 55 max tror jag. Har bergvärme och den gör en "topp" varannan vecka för att döda ev. legionellaskit och sådant...

Min erfarenhet

Helst använder jag ull i underställen ty de luktar inte unkelburra över huvud taget. Men jag använder även polyesterställ och då köper jag de billigaste jag kan hitta. Svetttransportsegenskaperna på dessa är helt godkända och när de, i likhet med mycket dyrare dito, börjar osa svett även efter tvätt så är det mindre ekonomiskt smärtsamt att hiva stället i sopbingen. Eftersom syntetställen torkar fort så kan de med fördel sköljas ur och torkas även när de används under genuint fältmässiga förhållanden och är de en smula dävna så torkar de mycket snabbt på kroppen. Det kan också minska risken för att de snabbt skall osa även efter svett.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg