Om du ökar lufttrycket ökar du också styvheten i "luftfjädern" linjärt, gaffeln upplevs alltså hårdare.Om du ökar oljenivån så minskar du luftmängden och luftfjädern blir mer progressiv dvs styvare på slutet vid ett givet tryck.
Om man kan (gäller luft/fjäder/olja), skall man undvika att öka lufttrycket då det kan göra att packboxarna trycker hårdare mot gaffelbenen och därmed ökar friktionen, vilket gör gaffeln mer okänslig, den liksom hänger sig.
Byte av fjädrar (om det finns några) kan också öka/minska sagget.
Om du i ditt fall vill öka sagget, släpp ut luft och öka oljenivån något så blir gaffeln mjukare i början och styvare på slutet och mindre benägen till genomslag. Använd ett litet mätglas så du har koll på volymen. Öka mängden något och prova. Upprepa tills du är nöjd.
Man kan också labba med oljeviskositeten som påverkar dämpningen, tjockare olja ökar dämpningen men påverkar inte gaffelns styvhet i vila (sagget). Man får dock se upp så man inte påverkar fjädringen negativt. En tjockare olja påverkar inte enbart kompressionsdämningen utan också returdämpningen. En ökad sådan kan ge till följd att gaffeln liksom packar ihop sig i tex tvättbräden. Den hinner alldrig tillbaka till ursprungsläget. För tunn olja gör att gaffeln sprätter tillbaks och att även benägenheten för genomslag ökar.
För att ha koll på vad du gör, ändra bara en sak åt gången mellan testerna.
Så här funkar det i allafall på mc, vilket borde gälla för cykel också.
/Hans
[Ändrat av Hutt 2003-09-26 kl 10:07]