Lukta och smaka
Luften i sig bör väl inte kunna bli gammal. Om det däremot kommer in något annat i flaskan kanske det kan börja bilda saker som man inte vill andas in men det borde gå ganska fort. Opraktiskt att alltid se till att ha dagsfärsk luft. Jag vill minnas att man lärde sig att smaka på luften inför varje dyk i utbildningen. Det bör väl vara en god idé att göra, oavsett hur gammal luften är. Men om luften är flera år? Nej, det känns onödigt att inte byta ut den.
Jag kom dock att tänka på en annan sak, som dock inte är annat än tankar från min sida: Slangarna, vilka ämnen kommer ur dessa med tiden? Mellantrycksslangarna till andrastegen går ju snabbt att blåsa rena. Högtrycksslagen då? Dysan håller den troligen isolerad från omvärlden då den inte används. Den fylls då flaskkranen öppnas. Sedan pyttsas innehållet i slangen ut i andningskretsen sakta men säkert under hela dyket. Kanske verkar nojigt men snabbt gjort att trycksätta systemet och tömma det igen en gång innan man hoppar i vattnet då utrustningen inte använts på ett tag. Har dock inga belägg för detta, bara en känsla jag fick.