Lufts hållbaret i tub ??

Det är ju aldrig aktuellt med luft som är äldre än 1 år och skulle okulärbesikting inte gjorts på mer än 1 år så e det dax att göra det...

Det är inget krav men man bör okulärbesiktiga flaskorna en gång om året samt byta packning. Sköter man underhållet så kan aldrig luften bli äldre än 1 år och då är det inga problem.

Jag tömmer och fyller alltid om flaskorna om dom stått länge oavsett..

Luftens hållbarhet...

Ja du...

hur länge den "håller sig"? Innan den blir obrukbar antar jag du menar... Om det äör en ren fysikalisk/kemisk intressefråga har jag ingen aning :). Om det gäller för dykning kan jag bara instämma med föregående svar. Luft är billigt att fylla och värt en del på 30 meters djup...

Mvh Niklas

intresse mest

Det är en ren intresse fråga. Skulle jag ut och dyka skall jag självklart byta luft. Men nu skulle jag packa upp mina grejjor från vinden, (har varit dåligt med dykandet på sista tiden =().

//johan

har kollat upp detta på lite olika ställen, ett svar att luft äldre än två år är otjänlig. Men detta kräver att man har en ren o ofuktig flaska o luften är torr o fin. Så min personliga uppfattning är att se till o fylla flaskan när man skall dyka o inte använda gammal luft alls.

// johan

Möglig luft.

da_flower; sa:
har kollat upp detta på lite olika ställen, ett svar att luft äldre än två år är otjänlig. Men detta kräver att man har en ren o ofuktig flaska o luften är torr o fin. Så min personliga uppfattning är att se till o fylla flaskan när man skall dyka o inte använda gammal luft alls.

// johan

Vad är det som händer med luften som gör den "gammal"? Den lär ju knappast mögla!?

Lukta och smaka

Luften i sig bör väl inte kunna bli gammal. Om det däremot kommer in något annat i flaskan kanske det kan börja bilda saker som man inte vill andas in men det borde gå ganska fort. Opraktiskt att alltid se till att ha dagsfärsk luft. Jag vill minnas att man lärde sig att smaka på luften inför varje dyk i utbildningen. Det bör väl vara en god idé att göra, oavsett hur gammal luften är. Men om luften är flera år? Nej, det känns onödigt att inte byta ut den.

Jag kom dock att tänka på en annan sak, som dock inte är annat än tankar från min sida: Slangarna, vilka ämnen kommer ur dessa med tiden? Mellantrycksslangarna till andrastegen går ju snabbt att blåsa rena. Högtrycksslagen då? Dysan håller den troligen isolerad från omvärlden då den inte används. Den fylls då flaskkranen öppnas. Sedan pyttsas innehållet i slangen ut i andningskretsen sakta men säkert under hela dyket. Kanske verkar nojigt men snabbt gjort att trycksätta systemet och tömma det igen en gång innan man hoppar i vattnet då utrustningen inte använts på ett tag. Har dock inga belägg för detta, bara en känsla jag fick.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_hattifnatt_ Hur gammal ska man vara för att ta tub-cert?? Dykning 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg