Luftmadrass

Hej, någon som har erfarenhet av luftmadrass med inbyggd fotpump?
Tänker närmast på hållbarhet och kvalitet.
Saluförs sådana av en firma som heter Nödlivet i Halmstad. Nu till nedsatt pris. Har om jag minns rätt kostat 999 kr och säljes nu för 799 kr.
 
Är "pumpen" en modell som är ungefär som en svamp som suger åt sig luft och sedan trycks ihopa så har jag ett likande liggunderlag från urberg/outnorth och jag tycker det är tråkigt och jobbigt att blåsa upp. Många tryck innan liggunderlaget är sovbart.

I en annan betydligt dyrare prisklass finns exped som man blåser upp med en packpåse, betydligt lättsammare och snabbare.

Mittemellan i både pris, smidighet och tid för uppblåsning finns diverse självuppblåsande som har expanderande fyllning, t ex thermarest.

/Patrik
 
Inbyggd pump var ett skämt Det här med pumpsäck var en lysande innovation. Köpte ett liggunderlag som heter Sydvang från Norge som jag ger godkänt.
 
Hej, någon som har erfarenhet av luftmadrass med inbyggd fotpump?
Tänker närmast på hållbarhet och kvalitet.
Saluförs sådana av en firma som heter Nödlivet i Halmstad. Nu till nedsatt pris. Har om jag minns rätt kostat 999 kr och säljes nu för 799 kr.
Den här?

Jag har en madrass med inbyggd pump. Men en tjockare, en sån man har hemma istället för tältsäng om man får gäster. Att pumpa upp den är lätt. Problemet är att man inte kan pumpa den tillräckligt hårt. Pumpen slutar funka när trycket blir för högt. Så man får ligga på en sladdrig madrass. Nu betyder ju inte det att alla är så, men värt att tänka på.
 
Frågan är väl även hur kallt det blir att sova på det. Är det verkligen möjligt att få R=4 på en luftfylld madrass i den storleken och jag ser inget om ev. fyllning på hemsidan.

/M
 
Frågan är väl även hur kallt det blir att sova på det. Är det verkligen möjligt att få R=4 på en luftfylld madrass i den storleken och jag ser inget om ev. fyllning på hemsidan.

/M
Jag har svårt att tro att det är speciellt varmt faktiskt. Jag råkade ut för problemet med oisolerad luftmadrass senast i helgen. Det var en kompis som hade en ganska tunn sovsäck. Jag var väldigt nyfiken på hur just den sovsäcken skulle fungera i temperaturen som var. Det fick jag tyvärr inte veta eftersom hon också hade en oisolerad luftmadrass. Efter att hon frös den första natten hoppades jag att hon skulle gå med på att byta till min isolerade madrass men det ville hon inte. Nu får ju alla göra som de vill och det var ju inte mitt problem.

Men för mig personligen hade det varit intressant om hon sovit på den isolerade madrassen för då hade jag ju fått veta hur sovsäcken fungerade för henne. Nu fick jag bara veta att sovsäcken i kombination med luftmadrassen var för kall. Men jag gissar att jag hade frusit på den madrassen nästan oavsett vilken sovsäck jag hade. Vi får nog gå turer i varmare väder i fortsättningen om hon absolut vill ha den madrassen.

Obs, det var inte madrassen som tråden handlar om, jag vet inte hur den fungrerar men jag läste på sidan och min känsla är att den är i princip oisolerad.

Det här är för övrigt ett vanligt problem, de flesta jag känner som inte är direkt friluftsintresserade har sådana oisolerade madrasser och det är inte alltid helt enkelt att övertyga dem om att madrassen är anledningen till att de fryser. Men jag har konverterat flera stycken och fler lär det väl bli :)
 
För att svara på frågan så är pumparna väldigt olika. En kompis har ett exped, minns inte vilket, med en rejäl och stor pump som blåser upp snabbt även om man inte har så bra teknik. Jag har ett från Mammut som fungerar helt okej men kräver lite tålamod och handlag. Testade pumpen på Julas luftmadrass nyligen, och även om jag lyckats pumpa med flera olika pumpar tidigare så gick jag bet med den. Jo det hade gått om livet hängde på det, men jag hade inte tålamod nog. Så det viktiga är inte om det är pump eller ej.
 
Mycket tveksam till detta liggunderlag på flera punkter:
- Annonsen utlovar riv och punkteringssäkert, det senare känns inte seriöst.
- R-värde 4. Känns inte heller trovärdigt då det inte finns någon fyllning som hindrar cirkulation av kall luft att cirkulera i liggunderlaget.
- Inbyggd pump: Med erfarenhet av Exped Synmat 7 som har inbyggd pump kommer det behövas nära på 200 pumptag att blåsa upp detta liggunderlag som är tjockare och rymmer mer luft. Föredrar använda pumppåse istället för den inbyggda pumpen på mitt Exped.
 
"Fyllning" behöver inte vara dun eller syntetfiber. Thermarest Xlite kör en baffel-konstruktion med en reflektiv beläggning för att åstadkomma 4,5 i r-värde.

Liggunderlaget i fråga har någon form av avgränsning mellan sektionerna (finns bild/skiss på länken i denna tråd), så det är inte helt uteslutet att det har hygglig isolering.

Sen finns det en antal andra saker som gör mig lite misstänksam.
Framför allt dåligt språk (maskinöversatt?) och märkliga påståenden.
På hemsidan kan man t.ex. läsa att detta liggunderlag är bättre än andra, för andra är inte vattentäta (hur nu det går ihop). Samt det tidigare nämnda "riv och punkteringssäker".

Är väl å andra sidan ingen jättekostnad om man kan få det för 799 kr.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.