Lufthål i skotten

Hej,
fick i helgen hem nya tillskottet till kajakflottan, en Tiderace Xplore, mer om den senare när den blivit mer testad. Men, vid första korta provpaddlingen i söndags noterade jag en sak. Söndagen var ju som bekant en varm, solig, härlig dag och glad i hågen stänger jag luckorna (Kajaksport) och sjösätter. Efter ett tag märker jag hur luckorna börjar bukta inåt. Inser att nedkylningen av luften i kajaken när den ligger i vattnet får trycket att minska, de buktar in riktigt ordentligt och uppenbarligen är luckor och skott väldigt täta.

Några km, höga stöd, och rollar senare kommer jag så småningom iland. Och när jag lyfter av luckorna har jag i alla skott lite vatten. Inte mycket, någon matsked i varje men ändå, det är irriterande. Vatten som uppenbarligen "sugits" in p.g.a. tryckskillnaden.

Nu har jag hört/läst att många "luftar" sina skott genom att borra ett lite hål i skottväggarna. Nån som gjort det, har några råd. Hur stort hål? Högt upp på skottet? Eller andra idéer för att undvika detta fenomen?

Hälsningar,
Rickard Janz
 
På min förra kajak (P&H Sirius) var ett litet hål i vardera skottet mot sittbrunnen. Har för mig att försäljaren på Svima sa att det var för tryckutjämning. Gissningvis var hålen (ett i varje skottvägg) några tiondels mm i diameter. Definitivt < 1 mm. Jag har i ärlighetens namn glömt att kolla på hur det är i min nya (inköpt i fjol) kajak.

Har du tillfälle så kika i andra kajaker.

Per
 
I min Nordkapp LV är det förborrade hål mitt på skotten.
Dom är 2 mm.
Anledningen till att jag vet storleken är att jag borrade upp liknande hål i min nya Skim Dex i går.

Hade den i garaget i söndags och tog ut den i högsommarvärmen, varvid luckorna nästan for av, sådant tryck blev det.
När jag kom i vattnet fick jag samma fenomen som du, det vill säga luckorna buktade inåt.

Jag borrade dock mina hål lite högre upp än vad Valley hade gjort.
Det kändes bättre så :)

// Kristoffer
 
1A Kontakta försäljaren. Innan du tar hjälp av okända människor på Internet.

Annars brukar ett 1mm hål mitt i skottet hjälpa bra men som sagt 1A först

Hans Friedel
 
På en kajak jag hade hade tillverkaren limmat fast ett mkt tunnt plaströr(2-3cm långt) som gick igenom skottväggen, det satt högt upp!

/Janne
 
tack för input och råd 1A som Hans gav är redan vidtaget.

OM man nu ska borra hål borde ju devisen "less is more" gälla. Det borde ju räcka med det minsta hål man överhuvud taget kan få till för att medge tryckutjämning.

/Rickard
 
Ifall det blir undertryck i luft/flyt/packutrymmet och vatten hamnar i avluftningshålet sugs vatten in i utrymmet, dvs ifall man av någon anledning får vatten i sittbrunnen finns risk att vatten letar sig in i pakutrymmet. Avluftningshål är alltså inte en 100% lösning. Med täta luckor och skott brukar lite undertryck inte vara något problem.

Lite OT. Skott är en skiljevägg och rymmer inget bagage eller annat. Intressant fenomen att bilens bagagelucka har tagit sig till kajakens skott. En stor del människor säger att de lägger bagage i backluckan, inte i bagageutrymmet.
 
Hmm

På Våran kajak blir det motsatt effekt när det är varmt ute- dom buktar ut.
Jag är nästan orolig att dom ska flyga av vissa gånger :)
 
Lite OT. Skott är en skiljevägg och rymmer inget bagage eller annat. Intressant fenomen att bilens bagagelucka har tagit sig till kajakens skott. En stor del människor säger att de lägger bagage i backluckan, inte i bagageutrymmet.

Tack!
Det pågår en språkvårdande tråd på klättringsforumet som känns angelägen. Men här tar du upp ett mycket stort problem som vi definitivt också måste komma tillrätta med!
 
Skott

är ett intressant ord med 20-talet olika betydelser.

I webupplagan av SAOB http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ står:

"9)
[i denna anv. är ordet möjl. helt l. delvis att fatta ss. lån från motsv. anv. i lt. l. holl.; jfr dock 6 b–d samt SKOTT, sbst.¹, o. SKOTTNING, sbst.⁵] (i fackspr.) om mel*lanvägg l. avplankning o. dyl. l. om var o. en av de gm mellanväggar avskilda delarna av ett ut*rymme; särvk. (sjöt.) om (vertikal) mellanvägg på fartyg (i icke fackmässigt spr. äv. om vart o. ett av de rum som bildas i fartygs inre gm sådana mellan*väggar). Vattentätt skott (sjöt.), vattentät (verti*kal) mellanvägg (i icke fackmässigt spr. äv.: vat*tentätt rum) på fartyg.
D. (i en fartygsritning) är en Dör till at gå i Rummet igenom, om man will at det skal blij stoort Rum fram under, sätter man detta skåttet hwar uti Dören göres meer akter. RÅLAMB 10: 20 (1691).
(Ånga- ren) "Betty" hade två . . stora vattentäta skott fylda med vatten till barlast. VL 1894, nr 160, s. 2. "

Således kan skott både beteckna mellanväggen och utrymmet. Mera förvånande för mig är att det också kan vara en lös botten av brädor i ett lastutrymme. Ursprunget kanske är gemensamt för skott och skot?

Thure
 
Svenska spårknämnden brukar vara ganska flexibla och säger att ifall ett uttryck används ofta av många människor blir de klassade som accepterade uttryck/ord.

Fartygstermen "skott " är beskriven i lite andra referensverk:

http://runeberg.org/nfce/0603.html

http://www.ne.se/jsp/search/search.jsp?h_search_mode=simple&h_advanced_search=false&t_word=skott

Moderna kanotister är inte kända för att svänga sig med sjötermer, så snart (om inte redan) blir det helt okej att benämna packutrymmen som skott.
 
Skott, enligt Våra ord:
1. (eldvapen)
2. (växter)
3. brädvägg mellan olika rum i ett fartyg, av lågtyskans schot: "vad som egentligen skjutes för"

Lite nedkortad avskrift, men där är det så att skottet är själva skiljeväggen, och alltså ursprungligen avseende det som skiljer rummen åt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gregorius Täta skotten Paddling allmänt 4

Liknande trådar