lowrider med "hylla"

Hej.

jag funderar på någonting likt följande:

http://www.velo-orange.com/niccarera.html

http://cyclecomponents.com/10/sv/ar...are/fram-15/surly-nice-rack-front-silver.html

Är det någon av er som använt liknande?
Fördelarna tänker jag är att man kan lägga något extra där framme istället för där bak, där man redan har så mycket vikt. En nackdel skulle kanske vara att väskorna fram tenderar att hamna för högt upp?

Sen tycker jag nittos hållare är vacker, speciellt om man tar av hållarna för lowriders... det gör ju att man kan använda den mer till vardags. som en liten pakethållare för skolböcker eller annat.

Vad tror ni?

Mvh / Hannes
 
Nä, cykelväskorna hamnar nog på rätt höjd, så länge du inte hänger dem på hyllkanten utan på lowriderdelen.
/Niklas
 
Ang Nitto Campee

Hej.
jag funderar på någonting likt följande:
http://www.velo-orange.com/niccarera.html
http://cyclecomponents.com/10/sv/ar...are/fram-15/surly-nice-rack-front-silver.html
Är det någon av er som använt liknande?
Fördelarna tänker jag är att man kan lägga något extra där framme istället för där bak, där man redan har så mycket vikt. En nackdel skulle kanske vara att väskorna fram tenderar att hamna för högt upp? Sen tycker jag nittos hållare är vacker, speciellt om man tar av hållarna för lowriders... det gör ju att man kan använda den mer till vardags. som en liten pakethållare för skolböcker eller annat.
Vad tror ni?
Mvh / Hannes

Nitto är en ganska litet familjeföretag och det är verkligen inte lätt att hitta info om deras prylar. I en intervju jag läste berättade VD:n att allt de provas i utmatningstester innan de sätts i produktion så grejerna håller med god marginal vad de är avsedda för och som du säger är de dessutom riktigt snygga!

Nittos pakethållare är nickel plätterade istället för pulverlackade vilket ger mer slitstarkt yta. Gods tjockleken på rören är kraftigare än de Tubus mfl använder så de tål slag bättre. Det är ju inte är ett helt okänt fenomen att cyklar ibland faller om kull och då kan rören få lite bucklor! Dessutom saknas luftningshål, då Nitto hårdlöder istället för punktsvetsar pakethållarna, så fukt och regn kan inte samlas i skrymslen och orsaka rost lika lätt.

Har två uppsättningar liknande franska pakethållar med lowriders men de är inte lika kraftiga. De är inte monterat ännu då fästena är av fransk modell och jag funderar på hur jag skall få till en hyfsat snygg lösning.
Tanken med lågt placerad last var att det skulle ge bättre balans osv. vilket jag anser är lite överdriven. Men det är lätt att förstå om man någon gång försökt leda en fullastad cykel. Vad som är mycket viktigare är att få tyngdpunkten placerad i linje med hjulens kontaktpunkt så att inte cykeln hamnar i självsvägning. Uppkommer ofta vid högre farter och/eller på ojämnt underlag och kan med tiden orsaka utmattningsbrott på ram eller pakethållare.

Fram pakethållare av denna typen är främst tänkt att användas med en stor styrväska som är vanligt på mer traditionella typer av touring och randonneur cyklar. Så plattformen rymmer inte lika mycket som mer "moderna" typer.

Kolla med säljaren innan du beställer för verkar som de görs i två storlekar för 700c/622 - 650B/586 (fram, bak) eller 26"/559 hjul (fram, bak)! ;)
 
Senast ändrad:
Har precis monterat på en Surly på min cykel och den verkar väldigt stabil. Har dock inte lastat den så tungt, men väskorna hamnar inte för högt iaf.
Ett plus är också att den funkar både till 26 och 28".
Den kan än så länge rekommenderas. Trots att den är rejält dyr.
 
var köpa dem?

Hej igen och tack för svaren.

Jag har ju sett att man kan köpa surlys på Cyclecomponents.
den andra då? En från Nitto vore något.
eller i samma stil. Surlys är lite väl robust för min smak.

Typ som på denna gröna cykel. Liten och nätt.

H
 

Bilagor

  • groncykel.jpg
    groncykel.jpg
    44 KB · Visningar: 2,139
Frampakethållare.

Jag syftar på en modell som är likande den som sitter på den fina gröna cykeln.

Jag befinner mig i Bergen, Norge och har talat med Anders på Veloform via telefon. Han talade om en modell han har från nitto men han sa att den var stor och tung.
Den på bilden ser inte så tung ut.

Jag får väl se när jag kommer hem. Jag har dock bara två veckor i Sverige innan det skall användas.

Tack.

h
 
Visst är det camppe jag är ute efter.
Menar du att den finns på Veloform?

Vet du om den går att få tag på i sverige?
H

Nej, det är mycket möjligt att jag blandade ihop de två modellerna. Hade jag läst tråden från början och Honkydorys inlägg så hade jag sett att det fanns två olika frampakethållare av märket Nitto. Ursäkta förvirringen!

Jag vet inte mycket mer än att Veloform säljer vissa Nitto-produkter. Sa han inget mer om den som fanns i butiken än att den var "stor och tung"? Det kan man väl säga om båda pakethållarna, beroende på vad man jämför med. Du kan ju alltid fråga hur den ser ut för att vara på den säkra sidan.
 

Liknande trådar