Lovikkavanten går i konkurs

Finns det en generell lag om att produkter där ett geografiskt namn ingår i produktnamnet måste tillverkas på nämnda plats?

För exempelvis champagne är ju regelverket avsevärt mer ingående än så, och för franska viner i allmänhet finns ju ett särkilt appelationssystem, i så fall utöver det som skulle kunna regleras genom lagar i EU (eller i det fallet Frankrike).

Falukorv behöver väl uppfylla vissa krav, men hör till dessa att korven ska tillverkas i Falun???

nermander; sa:
Problemet här är väl att butikskedjorna har kallat vantarna som de sålt för "Lovikka-vantar". Hade de kallat dem för "stickade ylle-vantar" eller nåt hade det inte varit nåt problem.
Har för mig att Lovikkavanten AB kontaktade en jurist i Luleå som granskade fallet med Konsums vantar och som kom fram till att Lovikkavanten hade torrt på fötterna. Men firman kunde inte skrapa fram de pengar som behövdes för att driva fallet vidare. Om man är liten har man inget att sätta emot. Speciellt inte om motparten är kooperationen med sina resurser.

Helt rätt Charlotte!

CEN; sa:
Varumärket "Äkta Lovikka-vante" innehas av Lovikka Husmodersförening, sen 1961. Vanten i sig är knappast så originell att den går att skydda, vare sig som varumärke eller med mönsterskydd. Att tillverka eller sälja vita, stickade, ruggade, broderade ullvantar är inte varumärkesintrång, så länge som man inte falskeligen säljer dem som "Äkta Lovikka-vante".

AB Lovikkavantens problem är nog snarast att "Äkta Lovikka-vantar" kostar nästan 500 kr och varken är bättre eller sämre än andra ullvantar. Om man vurmar för svenskt hantverk är det effektivare att stödköpa "Äkta Lovikka-vantar" en gång om året än att uppröras över eventuella intrång.

r-märket är f ö egentligen inte svenskt och behöver inte anges i något som helst svenskt sammanhang.

Se det positivt istället! Kul att lovikka förknippas med en vante. Hade det varit bättre att ingen annan kallat stickade ullvantar för lovika? Hade AB Lovvikavanten fått sälje mer vantar då? Knappast. Troligtvis hade företaget inte funnits alls om inte denna vante på piratvis spritt sig genom landet. Lovikka-borna kan väl vara stolta istället tycker jag.

CEN; sa:
Om man vurmar för svenskt hantverk är det effektivare att stödköpa "Äkta Lovikka-vantar" en gång om året än att uppröras över eventuella intrång.
Men den som stödköper ger ju i så fall ovetandes sina pengar till någon annan - inte ett öre går till Lovikka.

[Ändrat av Anders M 2007-02-02 kl 10:49]

Mezzner; sa:
Finns det en generell lag om att produkter där ett geografiskt namn ingår i produktnamnet måste tillverkas på nämnda plats?

Som jag förstått det finns det just generella krav på det, men att det kan göras undantag från det (och det har vad jag förstått gjorts för falukorven).

Det finns dels "Skyddad geografisk beteckning" och dels "Garanterad Traditionell Specialitet".

Sid 72 i den här skriften tar upp falukorven
http://www.sli.lu.se/pdf/SLI_Skrift_20061.pdf

Där kan man också läsa att "Skånsk spettkaka" är en skyddad geografisk beteckning, liksom Svecia, medans falukorven och hushållsosten är garanterad traditionell specialitet.

Jag är dock inte riktigt säker på om reglerna gäller för annat än livsmedel (orkar inte plöja hela den långa rapporten).

Som jag kunde se av en mycket kort och snabb titt i inledningen av dokumentet så är nog knappast Lovikkavantar GU-produkter. Nu vet jag i och för sig inte om t ex ullen kommer från Lovikka, men det känns ju kanske lite osannolikt och är som jag förstår ett av kraven på GU-produkter.

Skyddad geografisk beteckning (SGB) kanske skulle kunna tillämpas på Lovikkavanten. På sidan 33 står det att det finns "övriga produkter" - ej livsmedel - som är skyddade. På sajten europa.eu kan man läsa "geografisk beteckning: en beteckning eller ett namn på en region, en viss ort eller ett land som används för att beskriva och/eller identifiera en jordbruksprodukt eller ett livsmedel".

Jag tror nog att det var klokt att inte processa med de som sålt lovikkavantar som inte kommer från AB Lovikkavanten, eller ens Lovikka.

Almgren; sa:
Hur många av lovvikka-vantarnas förespråkare i denna tråd har senaste 10 åren köpt ett par?
Som enda "förespråkare" i denna tråd antar jag att du riktar frågan till mig. Köpte senast i julas.

Som jag skrev tidigare i tråden tycker jag om Lovikka tillsammans med skalvantar när det är riktigt kallt. I dagens klimat är de overkill. Det har ju inte varit någon kyla att tala om sedan 1999 när det var 50 grader kallt i trakterna runt Lovikka ;)

Christian, Utsidan är kanske inte rätt forum för att hitta förespråkare. Jag ögnade igenom utrustningsforumen och det är övervägande syntetmaterial som diskuteras.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg