Lovikka vantar

HemslöjdsBita;398248 sa:
Hej sajberjohan!
Har du fått tag i Lovikkavantar ännu?
Jag har Lovikkavantar, men jag har "varmare" vantar också! Nålbundna, de är sydda med en tränål och blir tjocka och täta och jätte varma. Det ska blåsa mycket om det går igenom...100 % svenskt ullgarn! Jag syr sockor också i samma teknik. Många hundra år gammalt hantverk... På ett museum i Helsingfors har de rester av ett par vantar från 1100-talet, har hört om Åsle- vante här i Sverige också som är daterad till 300-talet ef.Kristus.
Du är välkommen att besöka vår hemsida www.skogsformedling.se
Åslevanten var feldaterad först, den är från 16-17 hundra talet efter kristus. När det gäller Åslestygnet tar det en faslig tid men de blir fruktansvärt varma. Problemet är då att man kan i princip inte sälja vantarna för med en skälig timpenning skulle vantarna kosta en bit över tusenlappen. Men lovikkavantar (stickade, lovikka kallas ett garn som man kan göra annat med också) är troligen tillräckligt varma...

Har det blivit några vantar?

Är man någorlunda händig är det väldigt lätt att sticka sig ett par lovikka-vantar. Garnet är lättstickat och det behövs inte så många maskor. Mönstret går säkert att hitta på nätet, eller om man får hjälp av nån stickkunnig finns det säkert redan i huvudet på den personen. Ett jättebra första-projekt i stickkarriären tycker jag det låter som.

Hur är det med vantarna du har nu. Är de slitna så att det har gått hål i den första gången eller består de nästan enbart av stoppning? Om det är det första som är korrekt är den bästa lösningen att laga vantarna. Jag skulle till att laga ett par lovikka-vantar använda ett något tunnare och mer hårdspunnet garn. Kan man inte stoppa är det ju ett bra tillfälle att lära sig, det här väl till allmänbildningen.

Lovikkavantar

Hej Sajberjohan, kanske har du redan investerat i ett par lovikkavantar men jag tänkte få tipsa om mina som jag stickar för att jag bara älskar dom och blir så glad när nån gillar dem.
Gå in och kolla på: www.hemmagjort.se och sök annonsör mamaria-66

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg