Lospår?

Är det här lodjur? Rätt breda spår (min GPS-mottagare på en av bilderna är ca 11 cm lång), bilderna är tagna igår ute i skogen i norra Uppland. Först tänkte jag att det var björn, men sedan räknade jag tårna.

Jag tycker att det är lite likt spårskisserna på http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/.
 

Bilagor

  • s100_2233.jpg
    s100_2233.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,946
  • s100_2234.jpg
    s100_2234.jpg
    19.2 KB · Visningar: 1,999
  • s100_2250.jpg
    s100_2250.jpg
    39.6 KB · Visningar: 2,118
  • s100_2252.jpg
    s100_2252.jpg
    64.7 KB · Visningar: 3,995
Svårt att säga förstås, men jag tycker mer det ser ut som skogshare. De kan verkligen bli imponerande stora (i synnerhet om de töat ur lite), och rätt lo-lika! Harspåren är ofta lite mer 'överdrivet assymetriska' än lospår, vilket syns rätt bra på ett par av bilderna.

Per
 
Svårt att säga förstås, men jag tycker mer det ser ut som skogshare. De kan verkligen bli imponerande stora (i synnerhet om de töat ur lite), och rätt lo-lika! Harspåren är ofta lite mer 'överdrivet assymetriska' än lospår, vilket syns rätt bra på ett par av bilderna.
Men det är ju vanliga travspår! Kan skogshare gå på det sättet?
 
Men det är ju vanliga travspår! Kan skogshare gå på det sättet?

Om du säger det så - en hare travar förstås inte! Men av den enda bilden på löpa här går det ju inte att se; den med fyra stämplar skulle mycket väl kunna vara två framtassar följt av två baktassar; dvs ett typiskt harsprång. Men visst är det klurigt , kan vara lo oxå!
Per
 
Om du säger det så - en hare travar förstås inte! Men av den enda bilden på löpa här går det ju inte att se; den med fyra stämplar skulle mycket väl kunna vara två framtassar följt av två baktassar; dvs ett typiskt harsprång. Men visst är det klurigt , kan vara lo oxå!
Sant, jag borde ha tagit en bild med fler fotspår. Men det var definitivt inga harsprång, spåren fortsatte jämnt och fint så långt som snön fortsatte. Alla stämplar i bilderna är från samma löpa och inte mer än 10 meter från varandra.

Det alternativ jag tänkte på var en stor lösspringande jakthund, men jag antar att en hund inte skulle ha asymmetriska mitt-tår?
 
Lo! Helt säkert att det är ett kattdjur.


Men jag hade lo spår på tomten som sedermera av expert vart tamkatt i tö snö.
Spåren var runt 7-8cm när jag fann dem.
Men jag är nog beredd att släppa mitt lo spår.

Så finns det en möjlighet till katter i närheten eller äv långt ut i skogen?
 
Lo! Helt säkert att det är ett kattdjur.

Men jag hade lo spår på tomten som sedermera av expert vart tamkatt i tö snö.
Spåren var runt 7-8cm när jag fann dem.
Men jag är nog beredd att släppa mitt lo spår.

Så finns det en möjlighet till katter i närheten eller äv långt ut i skogen?
Det fanns några gårdar några kilometer bort, så det är säkert möjligt. Men det skulle vara en enorm katt i sådana fall, spåren är ju 11-12 cm breda även om man räknar bort utsmältningen.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg