Jag skulle vilja ha hjälp med en sista Caravan sovsäck som jag köpt begagnad på blocket. Den har jag använt på en 10 dagars vintertur, men det blev aldrig kallare än -16 då den var i april månad.
Den har jag googlat väldigt mycket på med kan inte hitta någon information alls om den.
Det jag vet om den är att den är sjukt varm och skulle själv gissa på minst 10-15 år gammal. Det står -45 grader på lappen i säcken, men det kan väll ändå inte vara komforttempen ? Den är enormt stor och väger enligt vågen ca 2,7 kilo, och då är fyllnadsvikten 1650 gram dun (90 % dun och 10 % fjäder) . Det går en röd dragkedja längs hela säckens sida. Den heter Caravan Antarctic
Och jag måste passa på att tacka så mycket för all info och hjälp, ett helt suveränt forum...
Inte ens en ”gammal” f.d broschyrsamlare kommer ihåg Caravan Antarctic
Notera att det på lappen står GORETEX/ PERTEX, så vad jag kan förstå är det en riktigt exklusiv sovsäck, som måste ha kostat en smärre förmögenhet
Här tror man att Nordiska fjäder (fabriken som tillverkade Caravan) brann ner 1997 http://spa.merinfo.se/question/vilket-ar-brann-foretaget-nordiska-fjader-i-malmo-ner
Per