loopvadare prisvärda??

jag ska köpa ett par vadare till sommarens fiske...blir väl mest i mindre älvar med hyfsat varmt vatten, har därför hört mig för att neoprenvadare blir alldeles för varma, och att man bara dryper av svett efter några timmar i vattnet, någon som testat dom??och kanske har annorlunda erfarenheter, någon som kan rek. några andra vadare som håller några år??

en annan fråga, behöver man verkligen ha vadarkängor, går det inte att få hyfsat fäste på nåt enklare sätt(läs billigare)?

Jag tycker att vadarkängan är nästan lika viktig som vadarna.. Skall man fiska en hel dag så vill man ha grejer som lirar både i vattnet och utanför.. En budgetlösning för den dumsnåle är kanske att köpa ett par billiga sandaler, dom e lätta men skyddar inte värst väl..

En...

och annan titt i denna tråd kan nog svara på en hel del...men jag delar Patrics uppfattning att Vadarskor är minst lika viktigt som vadarna.

/Anders B

FJS90/91; sa:
En budgetlösning för den dumsnåle är kanske att köpa ett par billiga sandaler, dom e lätta men skyddar inte värst väl..

på tal om dumsnål(jag)så fiskade jag i kalsonger i somras för att ta mig ut till de "fina" platserna, så jag har inga överdrivet högt ställda krav...men ett par neoprenstrumpor med sandaler kanske, borde ju funka på sommaren..

andningsvadare?

Problemet med neoprenvadarna är inte att dom är för varma när du väl är i vattnet, då är det faktist ganska skönt att ha dom. Det är när du vandrar mellan fiskeplatserna som dom blir jobbiga varmt&svettigt.
sen när det gäller vadarpjuckor har dom filtsula är dom närmast värdelösa att gå i på torr mark hala och djäkliga.

Andnings(gore-tex)vadare är det någon som vet hur stryktåliga dom är? pallar dom med att gå i snårig terräng utan att rivas sönder? och hur hålller sulorna i dom?

rofe85; sa:
på tal om dumsnål(jag)så fiskade jag i kalsonger i somras för att ta mig ut till de "fina" platserna, så jag har inga överdrivet högt ställda krav...men ett par neoprenstrumpor med sandaler kanske, borde ju funka på sommaren..

det beror väl på hur och var man fiskar, står man inte mitt i natten i en älvjävel och laxfiskar så kan det kanske funka med sandaler..

Anledningen till att jag var väldigt kräsen vid valet av vadarskor var just att jag skall kunna tillryggalägga stora sträckor när jag fiskar.

FJS90/91; sa:
rofe85; sa:

det beror väl på hur och var man fiskar, står man inte mitt i natten i en älvjävel och laxfiskar så kan det kanske funka med sandaler..

Anledningen till att jag var väldigt kräsen vid valet av vadarskor var just att jag skall kunna tillryggalägga stora sträckor när jag fiskar.

okej, jag förstår, men för mig blir det väl mest vandring till de olika fiskeplatserna och sedan hyfsat stillastående fiske..det finns inga vadarkängor med utbytbara sulor?, med några filtsulor som man tar på tillfälligt...

Det...

finns vadarskor som är möjliga att dubba, men hur bra det fungerar vet jag inte...för egen del så funkar mina dojjor tillräckligt bra att knata mellan fiskeplatserna.

/Anders B

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg