Lokala föreskrifter om campingförbud?

Funderar över kommuners rätt att "överskrida" allemansrätten vad gäller camping.
Jag förstår och håller med om att överbelastade områden behöver skyddas, men tycker ibland det enbart verkar vara "sponsring" av lokala campingägare.

Ingen skugga över Älvdalen då dom fixat fina lägerplatser där man mot avgift får campa, men ändå ett ex. på "hur det går till" att sätta allemansrätter ur spel:
"Anledningen är att den oorganiserade campingen ökat längs vattendragen, vilket orsakat stora påfrestningar på naturen i form av slitage, sop- och latrintömning. Med stöd av Förordningen om Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, 1998:899, § 40, beslutar kommunfullmäktige om följande lokala föreskrifter om campingförbud."
http://www.alvdalen.se/Turism/Lokala-foreskrifter-om-campingforbud-i-Alvdalens-kommun-/

("Oorganiserade campingen" förmodar jag vara just allemansrättutnyttjande campare. Förstår inte riktigt hur sop- och latrintömningens påfrestningar på naturen ändras av förbudet)

Min frågor är (allmänt inte Älvdalen) hur mycket kan/får en kommun "gnaga" på allemansrätten?
Kan man förbjuda camping i hela kommuner?

Tack för att du tar upp detta ämne! Har många gånger mötts av privata camping förbjudenskyltar och har därför ett liknande spörsmål. Kan man sätta upp tältet bredvid skylten med stöd av allemansrätten?

Orsaken är nog att en hel del överskrider allemansrätten med råge. Som det ser ut längs många norrlandsälvar går landsvägen en bit upp på dalsidan. Därifrån går det en del stickvägar ner till rastplatser vid älven. Ofta med en liten trevlig vändplan, grillplats, torrdass och soptunna. Tanken är att man på resande fot kan rasta och givetvis campa en natt.
Problemet är väl att många ställer upp husbil och husvagn både en och två veckor, medan man fiskar, åker båt på älven mm. Och det överskrider allemansrätten. När många gör så blir det ett problem. Allemansrätten finns bara så länge folk sköter den. Tyvärr drabbas vi som sköter oss.

Men ärligt talat tror jag få gnäller om ni verkligen följer allemansrätten och övernattar på en sådan plats på en paddeltur längs älven. Vad skall de göra? Det handlar om att sätta dit husvagnsgänget i första hand.

Paddla lugnt.

Tack för att du tar upp detta ämne! Har många gånger mötts av privata camping förbjudenskyltar och har därför ett liknande spörsmål. Kan man sätta upp tältet bredvid skylten med stöd av allemansrätten?

Ang. skyltar har jag "saxat" lite från denna sida: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

"Han kan markera det område där han vill slippa främlingar med skyltar (”Privat område”, ”Privat badplats”, ”Tillträde förbjudet” etc). Sådana skyltar får man emellertid inte ha uppsatta utan tillstånd av kommunen (byggnadsnämnd eller motsvarande), utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera. Det gäller till exempel utan tvekan i fråga om en tomt eller en plantering. Man får också sätta upp skylt som ”är behörig av något annat skäl”; den kanske varnar för en verklig fara, till exempel en brant eller en arg tjur."

"Framgår det av skylten att kommunen har tillåtit den, bör man avgjort hålla sig borta från området. Då har markägaren antagligen rätt att förbjuda tillträde.
Om någon har en sådan skylt uppsatt utan laglig rätt till det, riskerar han att myndighet förelägger honom att ta bort den obehöriga skylten."​

Så svaret blir väl? Kanske.

Till havet och de större sjöarna är det härochvar rätt gott om privatskyltar.
Det är tämligen enkelt i kommunens skyltregister att finna de fåtal legala som finns och sen kan man ju länge botanisera längs de andra stråken. Eventuella hotfulla ortsbor möter man med ett leende och anteckningsboken med pennan i högsta hugg, samt de oskyldiga frågorna som vad heter du då och har du del i skylten uppe vid vägen?

Orsaken är nog att en hel del överskrider allemansrätten med råge.... Tanken är att man på resande fot kan rasta och givetvis campa en natt.
.... överskrider allemansrätten. När många gör så blir det ett problem. Allemansrätten finns bara så länge folk sköter den. Tyvärr drabbas vi som sköter oss.

Men ärligt talat tror jag få gnäller om ni verkligen följer allemansrätten och övernattar på en sådan plats på en paddeltur längs älven. Vad skall de göra?.

Precis vid dessa rese-tillfällen retar jag mig på förbuden, övernattning påväg till ett "äventyr/upplevelse" då vill jag gärna få lite försmak av vad som komma skall, det borde vara en möjlighet för kommuner. Vill jag ligga på camping har jag flera här hemma att välja på.

Till havet och de större sjöarna är det härochvar rätt gott om privatskyltar.
Det är tämligen enkelt i kommunens skyltregister att finna de fåtal legala som finns?...

Letade på min kommuns hemsida och fick till slut ringa. -Det finns inget register för det finns inga godkända skyltar.
Bra kommunen, heja.

Intressant det där med privata skyltar.

Tillbaks till ursprungsfrågan, får kommunen göra vilka begränsningar de vill på allemansrätten?

Jag förstår att man på vissa ställen där folk missbrukar allmänsrätten faktiskt förbjuder camping, och jag förstår varför man göra på det på parkeringar o liknande. Det är tråkigt att vissa människor ska förstöra för andra. Men om man göra som allemansrätten säger borde det ju funka ändå.

Jag har däremot stött på ett annat problem. I min gamla hemkommun (Askersund) såg jag att man har gjort stadsparken till naturreservat.

Stadsparken i Askersund är ett område med en liten skog och ett motionsspår (som sträcker sig runt hela skogen o är knappt 3 km, ja, ni förstår, det är inte särskilt stort). För att få ut askersundarna i den här gigantiska skogen så har man inrättat detta naturreservat för att behålla den intakt. Och då har man samtidigt passat på att införa tältförbud också, det är ju trots allt naturreservat så det kan de säkert göra. Men det är ju så jäkla dumt.

Varför inte uppmuntra folk att ta med sig tältet ut och tälta bredvid sjön istället. Då skulle ju folk bli riktigt intresserad av naturen.

lokala ordningsstadgan...

Snarlikt problem: Lokala ordningsstadgan i min kommun säger att man inte får promenera i anlagda skidspår men jag undrar vem som ev sak beivra brott mot dessa regler. Skulle min fru ringt polisen då hon träffade på två oförtänksamma flanerare med hund som inte ville sluta gå i skidspåren trots en vänlig påminnelse. Undrar om polisen ryckt ut till pågående brott eller är det månne kommunens tjänsteman i beredskap?
Tror nästan jag ska kolla med polisen om de är skyldiga att beivra brott mot dessa regler?

/Patrik, som vill åka skidor i skidspår, de vintrar de finns så här långt söderut

Där jag bor har någon bestämt att man inte får åka skridskor i skogen, så jag kände mig var tvungen att påpeka för beslutsfattarna hur stolliga dom är.

Arrangerad bild
Foto: min kompis Anders S.

Per

Bilagor

• lagbrytare.jpg
    lagbrytare.jpg
    136.9 KB · Visningar: 2,282
I Linköping är det campingförbud i alla av mig kända naturreservat. I de flesta fall är det motiverat och det är platser där ändå ingen skulle drömma om att göra det. Det tråkiga är att man blockerat ett mycket fint ställe, slåtterängen vid Snårsviken i Stångån, där folk ofta förr i tiden kom med kanot och övernattade. Ja, en del gör det än idag. På själva platsen finns vad jag kan minnas inga skyltar och jag törs gissa att det inte står några ute i vattnet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Iggle Vad menas med campingförbud Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg