lövskogsvandring på hösten

Hej alla glada!

Jag skulle vilja få till en fin flerdagsvandring i lövskogar under hösten.
Helst inte mer än 4-5 timmar från Stockholm med kollektiva färdmedel.

Har ni några rekommendationer?

// Michael

Lite gränsfall på restiden men Skäralid utanför Röstånga i Skåne, består av en enorm Bokskog och jag kan garantera dej att på hösten får du då vandra i löv!!!

Lite gränsfall på restiden men Skäralid utanför Röstånga i Skåne, består av en enorm Bokskog och jag kan garantera dej att på hösten får du då vandra i löv!!!
Toppentips. Kanske på gränsen ja men Skåneleden ser förvånansvärt (?) fin ut.
Borde nog sänka till 3-4 timmar inser jag.

Skövde nås på två timmar från Centralen. Ta bussen till Varnhem och vandra i Valleområdet. Eller vandra längs Billingens sluttning direkt från Skövde (en bra startpunkt kan vara Skaraborgs sjukhus, naturreservatet Rånna-Ryd ligger alldeles intill).

Ett annat alternativ i krokarna är Kinnekulle, men dit tar det längre tid att ta sig kollektivt. Å andra sidan kan man kliva av tåget på Kinnekullebanan och med några steg vara ute i lövskogen.

Skövde nås på två timmar från Centralen. Ta bussen till Varnhem och vandra i Valleområdet. Eller vandra längs Billingens sluttning direkt från Skövde (en bra startpunkt kan vara Skaraborgs sjukhus, naturreservatet Rånna-Ryd ligger alldeles intill).

Ett annat alternativ i krokarna är Kinnekulle, men dit tar det längre tid att ta sig kollektivt. Å andra sidan kan man kliva av tåget på Kinnekullebanan och med några steg vara ute i lövskogen.
Jag tänkte också på Kinnekulleleden.

Åkulla bokskogar öster om Varberg. 3 timmar till Göteborg med SJ eller VR ( tidigare MTRX) och så Öresundståg och buss.

Thure

Tack för alla bra svar! : )

Kinnekulleleden ser väldigt fin och lättillgänglig ut.
Skåneleden som går genom Skäralid är också en kandidat nu.

Jag har vandrat lite på Bergslagsleden men minns inte direkt hur det såg ut där.
Finns det några etapper på den som går genom lövskogsrika trakter?

Toppentips. Kanske på gränsen ja men Skåneleden ser förvånansvärt (?) fin ut.
Borde nog sänka till 3-4 timmar inser jag.
Med samma stretch på restiden som skåneleden så finns Blekingeleden om du vill vada/vandra i eklöv, Blekinges landskapsträd:

Ark56 är ett delvis överlappande nätverk av leder i bl Blekinge på land (och vatten):

Men tvek om du hinner Sthlm-Blekinge på 4h kollektivt.

/Patrik

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg