Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
lövskogsvandring på hösten
- Trådstartare MSE
- Start datum
Toppentips. Kanske på gränsen ja men Skåneleden ser förvånansvärt (?) fin ut.Lite gränsfall på restiden men Skäralid utanför Röstånga i Skåne, består av en enorm Bokskog och jag kan garantera dej att på hösten får du då vandra i löv!!!
Borde nog sänka till 3-4 timmar inser jag.
Skövde nås på två timmar från Centralen. Ta bussen till Varnhem och vandra i Valleområdet. Eller vandra längs Billingens sluttning direkt från Skövde (en bra startpunkt kan vara Skaraborgs sjukhus, naturreservatet Rånna-Ryd ligger alldeles intill).
Ett annat alternativ i krokarna är Kinnekulle, men dit tar det längre tid att ta sig kollektivt. Å andra sidan kan man kliva av tåget på Kinnekullebanan och med några steg vara ute i lövskogen.
Ett annat alternativ i krokarna är Kinnekulle, men dit tar det längre tid att ta sig kollektivt. Å andra sidan kan man kliva av tåget på Kinnekullebanan och med några steg vara ute i lövskogen.
Jag tänkte också på Kinnekulleleden.Skövde nås på två timmar från Centralen. Ta bussen till Varnhem och vandra i Valleområdet. Eller vandra längs Billingens sluttning direkt från Skövde (en bra startpunkt kan vara Skaraborgs sjukhus, naturreservatet Rånna-Ryd ligger alldeles intill).
Med samma stretch på restiden som skåneleden så finns Blekingeleden om du vill vada/vandra i eklöv, Blekinges landskapsträd:Toppentips. Kanske på gränsen ja men Skåneleden ser förvånansvärt (?) fin ut.
Borde nog sänka till 3-4 timmar inser jag.
Vandra Blekingeleden
Blekingeleden tar med vandraren genom majestätiska ädellövskogar, förbi strömmande fiskrika vattendrag och ut till skärgårdens lantliga idyller. Längs leden kan du övernatta i vindskydd eller tält, med en skogstjärn helt för dig själv eller på en livlig camping om du så vill.I den här boken får...
www.calazo.se
Ark56 är ett delvis överlappande nätverk av leder i bl Blekinge på land (och vatten):
ARK56 – Paddla, vandra, cykla och segla i Blekinge Arkipelag
Ladda ned appen och leta dig ut längs lederna inom ARK56 – ett nätverk av leder som låter dig utforska biosfärområdet Blekinge Arkipelag till fots, med cykel, i kajak eller båt. Välkommen, du är här nu!
ark56.se
Men tvek om du hinner Sthlm-Blekinge på 4h kollektivt.
/Patrik
Utanför Linköping hittar man Eklandskapet, som är ungefär vad det låter som. Det blir ingen längre vandring, men fint är det: https://www.naturkartan.se/sv/ostergotlands-lan/tinnero-eklandskap
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg