Löst yttertält?

Iden att ha löst yttertält är nog bra. Genomförandet är dock ofta så att man måste sätta upp innertältet först och sedan yttertältet. När det ösregnar vore det önskvärt att kunna göra tvärtom (som med gamla tiders ryggåstält).

Många tunneltält av idag hänger ytter och innertält ihop, men kan kopplas loss. Det tar lite tid dock, men vid uppsättning så är det yttertältet först som gäller.

mvh Christian

Jag har fortfarande kvar mitt North Face Tadpole,
med löst yttertält, rätt likt Jack Wolfskin.
Jag har bara en gång satt upp
det i regn och då täckte jag innertältet rätt bra med kroppen under arbetet, som väl tog fyra minuter.
Att hänga på yttertältet var väl inte märkligare än att
ta på sig brallorna.

Jag tyckte då det var en stor fördel med självbärande tält - satte man upp det dumt, var det bara att
ta det i nypan och bära iväg det nån annanstans.
Vad jag inte begriper är de kupoltält som ofta
används på kontinenten, och som ingen av kvinna född
kan sätta upp ensam.

År 2000 gick jag över till Hillebergs Akto, mest
får att minska vikten, men också för att jag numera
går mer i nordiska fjäll, där regn oftare är att vänta.
jag har aldrig saknat mitt Tadpole, som kanske vore bättre på ex.vis paddelturer. Enda nackdelen är att
det tar rätt stor plats innan det står, vilket
kan vara knepigt om tältplatsen är lite trång
(omgiven av vide, kanske).

chralm; sa:
Iden att ha löst yttertält är nog bra. Genomförandet är dock ofta så att man måste sätta upp innertältet först och sedan yttertältet. När det ösregnar vore det önskvärt att kunna göra tvärtom (som med gamla tiders ryggåstält).

Många tunneltält av idag hänger ytter och innertält ihop, men kan kopplas loss. Det tar lite tid dock, men vid uppsättning så är det yttertältet först som gäller.

mvh Christian

På Haglöfs sätter man upp Golvet - yttertält - och sen hänger man upp innertältet om man vill. Om det är bra väder struntar man i yttertältet och bara hänger upp innertältet. Det du förlorar är smidigheten med tunnetält där innertält och yttertält sitter ihop = mer pyssel vid uppslagning. Fördelen blir att du innan du hänger upp innertältet för en stor "absid" med golv. Vid lerigt underlag är det inte alltid en fördel dock men jag tycker fördelarna väger upp nackdelarna.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg