Jag håller på att (ännu en gång) se över tältbehovet. Kollar bl a på ett Jack Wolfskin Yellowstone -- men en detalj som gör mig lite skeptisk är att det har ett löst yttertält. Det verkar struligt tycker jag -- med regn och lite rejäl blåst så måste det vara knepigt att få tältet i ordning (dvs precis då man behöver det som bäst). Men å andra sidan så är jag fostrad i "nordisk tunneltältstradition", så det kan ju vara mina fördomar. (Eller är det, i bokstavlig bemärkelse!) Så... är det någon som har erfarenhet av hur konstruktioner med löst yttertält fungerar i praktiken?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Löst yttertält?
- Trådstartare alven
- Start datum
Har inga praktiska erfarenheter av löst yttertält heller men kan bara instämma i att det låter som om det vore onödigt krångligt när vädret är lite tjurigt.... Ser ingen fördel med det överhuvudtaget...
Någon annan med erfarenheter???? Vad säger alla ni "anti-hillebergare" och "kupolvänner"???
/Andreas
Någon annan med erfarenheter???? Vad säger alla ni "anti-hillebergare" och "kupolvänner"???
/Andreas
Inget att rekomendera!
Hejsan!
Jag har provat ett Fjällräventält med löst yttertält och det var det värsta jag varit med om!
(Det var ett ganska litet tält, vi sov två pers och vi fick knappt plats. )
Efter att vi fått upp innertältet så skulle ju yttertältet på, men det var lögn att få på den på rätt sätt. Så vi improviserade dit den bara!
Jag skulle inte vilja ha ett tält med lös ytterduk om någon så kastade det efter mig!
/Andreas, Uppsala
Hejsan!
Jag har provat ett Fjällräventält med löst yttertält och det var det värsta jag varit med om!
(Det var ett ganska litet tält, vi sov två pers och vi fick knappt plats. )
Efter att vi fått upp innertältet så skulle ju yttertältet på, men det var lögn att få på den på rätt sätt. Så vi improviserade dit den bara!
Jag skulle inte vilja ha ett tält med lös ytterduk om någon så kastade det efter mig!
/Andreas, Uppsala
Löst regnskydd är nog kanon i klimat där skydd mot kryp är viktigare än skydd mot regn.
Man slår upp tältet och skulle det mot förmodan bli lite regn lägger man över regnskyddet.
I vårt klimat känns det kanske lite väl optimistiskt, eftersom man i 80 procent av fallen skulle tvingas lägga över vindskyddet på en gång ändå.
Man slår upp tältet och skulle det mot förmodan bli lite regn lägger man över regnskyddet.
I vårt klimat känns det kanske lite väl optimistiskt, eftersom man i 80 procent av fallen skulle tvingas lägga över vindskyddet på en gång ändå.
kupol med fastsittande tält
Hej, jag vill bara säga att det finns också kupoltält med innertält som sitter fast i yttertältet. mvh Pavel
Hej, jag vill bara säga att det finns också kupoltält med innertält som sitter fast i yttertältet. mvh Pavel
Det är inga problem... Visst är det inte lika smidigt kanske men det inga konstigheter. Ett tipps är att resa tältet under kontrollerade former och märka ut vilket hörn som skall vara var medelst en liten färgmarkering eller motsvarande. På så sätt går det att fästa den del i tältet som är mot vinden och sedan metodiskt jobba sig runt tältet utan egentligt tidsödande fippel. Är man två eller fler om tältet är det inga konstigheter. Men som sagt inte lika smidigt som den nordiska stilen...
/samme
/samme
Varför inte?
Jag antar att med löst yttertält menas ett tält där innertältet inte "hänger" med vid uppsättningen som till ett Hilleberg Nallo och liknande till exempel. (?)
Mitt första tält var ett McKinley takåstält som funkade så. Om det inte blåste så kunde man använda enbart innertältet men det hände aldrig mig på fjället. Det var lite krångligare att få upp men efter ett par gånger hade man fått in snitsen. Jag upplever faktiskt mitt Nallo2 som lite känsligare för vindriktningen än vad det var. Det stod bra i hård vind och aldrig några problem med regn. Det vägde visserligen 3,5 kg men GUD vilken underbar takhöjd. När ekonomin tillät blev det ett Nallo2 för min del.
En fördel är faktiskt att har det regnat och yttertältet är blött, så är det noll jobb att packa det torra innertältet för sig och det blöta yttertältet för sig.
Summa summarum, visst funkar löst yttertält.
Mvh
Peter P.
http://web.comhem.se/~u19317031/
Jag antar att med löst yttertält menas ett tält där innertältet inte "hänger" med vid uppsättningen som till ett Hilleberg Nallo och liknande till exempel. (?)
Mitt första tält var ett McKinley takåstält som funkade så. Om det inte blåste så kunde man använda enbart innertältet men det hände aldrig mig på fjället. Det var lite krångligare att få upp men efter ett par gånger hade man fått in snitsen. Jag upplever faktiskt mitt Nallo2 som lite känsligare för vindriktningen än vad det var. Det stod bra i hård vind och aldrig några problem med regn. Det vägde visserligen 3,5 kg men GUD vilken underbar takhöjd. När ekonomin tillät blev det ett Nallo2 för min del.
En fördel är faktiskt att har det regnat och yttertältet är blött, så är det noll jobb att packa det torra innertältet för sig och det blöta yttertältet för sig.
Summa summarum, visst funkar löst yttertält.
Mvh
Peter P.
http://web.comhem.se/~u19317031/
Fly sheet - aldrig igen!
Efter att en gång under en tur råkat ut för att fly sheeten blåst iväg under tältuppsättning så resonerar jag personligen som så att: När yttertältet sitter i hop med innertältet så är det en sak mindre som kan kå snett.
Kanske att jag inte resonerar helt logiskt här, men den känslan man hade när man såg fly sheeten dra mot horisonten vill jag slippa uppleva igen.
/Jesper
Efter att en gång under en tur råkat ut för att fly sheeten blåst iväg under tältuppsättning så resonerar jag personligen som så att: När yttertältet sitter i hop med innertältet så är det en sak mindre som kan kå snett.
Kanske att jag inte resonerar helt logiskt här, men den känslan man hade när man såg fly sheeten dra mot horisonten vill jag slippa uppleva igen.
/Jesper
Re: Fly sheet - aldrig igen!
...men nu vet vi i alla fall varför det kallas för "fly sheet"
polarhund; sa:Kanske att jag inte resonerar helt logiskt här, men den känslan man hade när man såg fly sheeten dra mot horisonten vill jag slippa uppleva igen.
...men nu vet vi i alla fall varför det kallas för "fly sheet"
löst yttertält
Har tunnelmodell i nordisk anda o mitt kupoltält med löst yttertält och SÅ hemskt är det inte även om sammankopplade tält är att fördra tycker jag med, lite tråkigt om det ösregnar däremot o man har ett tält som tar lång tid att få på yttertältet, men har inte Vaude också kupol med ihopkopplade inner o yttertält, tycker att det brukar bli lite bättre sitthöjd i ett kupoltält, men smaken o prislapparna på tälten är minst sagt delade o i mycket olika stora delar.alven; sa:Jag håller på att (ännu en gång) se över tältbehovet. Kollar bl a på ett Jack Wolfskin Yellowstone -- men en detalj som gör mig lite skeptisk är att det har ett löst yttertält. Det verkar struligt tycker jag -- med regn och lite rejäl blåst så måste det vara knepigt att få tältet i ordning (dvs precis då man behöver det som bäst). Men å andra sidan så är jag fostrad i "nordisk tunneltältstradition", så det kan ju vara mina fördomar. (Eller är det, i bokstavlig bemärkelse!) Så... är det någon som har erfarenhet av hur konstruktioner med löst yttertält fungerar i praktiken?
Bra!
Jag har ett Haglöfs GENIUS 34 och jag är mer än nöjd med det! Inga problem då man ska sätta upp det eller plocka ner det även i stark vind! Perfekt att slå upp då det är blåsigt och man vill laga mat i lä. Då slår man bara upp yttertältet och struntar i innertältet.
Jag anser att Haglöfs har gjort en smart konstuktion ang. inner och yttertält!!!
Jag ser ut att vara den enda som gillar denna ide *L*
Ha de / J
Jag har ett Haglöfs GENIUS 34 och jag är mer än nöjd med det! Inga problem då man ska sätta upp det eller plocka ner det även i stark vind! Perfekt att slå upp då det är blåsigt och man vill laga mat i lä. Då slår man bara upp yttertältet och struntar i innertältet.
Jag anser att Haglöfs har gjort en smart konstuktion ang. inner och yttertält!!!
Ha de / J
Re: Bra!
Du är inte själv för jag tycker också Haglöfs tält är geniala. Har själv ett Genius 12.
// Emst
Ha de / J
Du är inte själv för jag tycker också Haglöfs tält är geniala. Har själv ett Genius 12.
// Emst
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Löst yttertält? | Bo och sova | 23 | ||
1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält | Bo och sova | 11 | ||
Limelight 3 För kort yttertält? | Bo och sova | 1 | ||
'Enkelväggstält' eller med inner och yttertält? | Bo och sova | 7 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg