Löst yttertält?

Oj, det här med tältköp är ju inte enkelt vilket framgår av alla inlägg här...

Mitt Fjällräven Sverige från 70-talets slut börjar kännas lite gammaldags... :)

Det är klart att jag skulle köpa ett HB Saivo om jag hade råd men jag lutar åt ett TNF eller Mountain Hardwear eftersom dom verkar ligga bättre till i pris.

Nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av att sätta upp ett tält med löst yttertält i hård vind och kyla (vantar/handskar) jämfört med ett tält av Hillebergtyp där inner- och yttertält sitter ihop?

/Örjan

Man ska väl inte sticka under stol med att ett tält där inner- och yttertältet sitter ihop faktiskt är något lättare att sätta upp än ett där dom är separata. Just nu använder jag dock ett Marmottält, men det är som med det mesta, man får träna på att sätta upp det och efter ett tag så har man lärt sig rutinerna för det. Det är ju inte så att det är omöjligt att sätta upp ett sånt tält i hård blåst, det kräver bara lite mer eftertanke och övning.

mvh
David

Har själv tack och lov ett tält där inner- och yttertält sätts upp samtidigt. Kompisen har ett där innertältet sätts upp först och förutom vissa problem vid vind klagar han på att innertältet blir blött vid uppsättning i regn.

/M

granbom; sa:
Har själv tack och lov ett tält där inner- och yttertält sätts upp samtidigt. Kompisen har ett där innertältet sätts upp först och förutom vissa problem vid vind klagar han på att innertältet blir blött vid uppsättning i regn.

/M

Jo, det är en annan nackdel! På mitt tält kan jag dock sätta fast yttertältet baktill och låta det ligga över innertältet medan jag reser det. Lite mer omständigt, men skyddar innertältet mot regn ganska bra och jag har ännu ej haft några egentliga problem med blött innertält.

/D

Jo, det är en annan nackdel! På mitt tält kan jag dock sätta fast yttertältet baktill och låta det ligga över innertältet medan jag reser det. Lite mer omständigt, men skyddar innertältet mot regn ganska bra och jag har ännu ej haft några egentliga problem med blött innertält.

/D

Hur väl sitter det fast då? Om vi tar en kombination av fallen, dvs det blåser OCH regnar. Ligger det kvar ändå då?
Jag skulle starkt förorda ett tält där i- och y-tält sitter ihop. Sen kanske man inte behöver välja Saivo. Det är ju visserligen stabilt som f..n men tungt :(
Nåja. Det var inte det disukssionen gällde.

// M

mfn; sa:

/D

Hur väl sitter det fast då? Om vi tar en kombination av fallen, dvs det blåser OCH regnar. Ligger det kvar ändå då?
Jag skulle starkt förorda ett tält där i- och y-tält sitter ihop. Sen kanske man inte behöver välja Saivo. Det är ju visserligen stabilt som f..n men tungt :(
Nåja. Det var inte det disukssionen gällde.

// M

Nja.. som jag skrev kan det vara en liten nackdel som jag dock kan överse med. Det är ju även en liten skillnad om man är en eller två som sätter upp tältet. Dessutom så tar det inte ens en minut att få upp innertältet så det har för mig aldrig blivit så blött att jag störts av det och därför tycker jag att man ofta lägger för tung vikt vid det argumentet och det är inte på långa vägar tillräckligt för att jag skulle välja Saivo för 8770 kronor istället för ett Marmot, TNF, MHW el dylikt tält för 4-6000 kronor.
Jag undrar hur många av de som kritiserar tält med löst yttertält som verkligen har testat att slå upp dessa under olika förhållanden, eller upprepar man bara varandras kritik. Jag har själv använt både Hilleberg, Marmot och TNF och som jag skrivit så är det en viss nackdel med löst yttertält, men när man väl fått rutin på att slå upp tältet upplever man inte några direkt praktiska problem med det.

mvh
David

dave1; sa:
Jag har själv använt både Hilleberg, Marmot och TNF och som jag skrivit så är det en viss nackdel med löst yttertält, men när man väl fått rutin på att slå upp tältet upplever man inte några direkt praktiska problem med det.

Det FINNS ju t.o.m. en fördel med sådana tält: Man kan slå upp innertältet och skippa yttertältet. Perfekt för varma myggrika sommarnätter.

Och har man fått kondens på insidan av yttertältet på natten kan man börja morgonen med att plocka av yttertältet och hänga det på tork.

Men det handlar ju till syvende och sist om att man måste titta efter hur stor sannolikheten är att man åker på att slå upp tältet i storm. Med vårt billiga tält (minns inte ens var det köptes, troligen var det på OBS! för 10-15 år sen) har jag aldrig upplevt några problem med att slå upp tältet.

Däremot har jag varit med om både att det lagt sig nästan platt mot marken i byarna (men fjädrat tillbaka snällt efteråt) och att det i stort sett regnat rakt igenom yttertältet. Men vad begär man av ett tält för 399 spänn? Det är fortfarande helt (med undantag av några hål i golvet som fått tejpas och sen att yttertältet inte är särskilt regntätt). Har aldrig gått av några bågar eller gått upp några sömmar.

Genius

En bra kompromiss kanske är Haglöfs Genius. Verkar väldigt flexibelt och yttertältet kan sättas upp först.

Fast det är ju inte gratis heller förstås...

Löst vs fastsatt yttertält

wisher; sa:
Det är klart att jag skulle köpa ett HB Saivo om jag hade råd men jag lutar åt ett TNF eller Mountain Hardwear eftersom dom verkar ligga bättre till i pris.

Nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av att sätta upp ett tält med löst yttertält i hård vind och kyla (vantar/handskar) jämfört med ett tält av Hillebergtyp där inner- och yttertält sitter ihop?

/Örjan

Jag skulle för allt i världen inte rekomendera att sätta upp en fly-sheet med vantar i hård vind. Tyvärr så har jag vid ett tillfälle försökt mig på det med resultatet att jag blev tvungen att sätta på mig skidorna och hämta tillbaka den (tur att man inte tältade uppe på kalfjället just då). Som man säger det man inte har i huvet får man ha i benen :) Bättre är att lära sig sätta upp det snabbt, och om det är minusgrader bara ha tunna handskar på sig som mest.

Min erfarenhet av de båda typerna är att det är lättare att slå upp ett tält där inner och yttertält sitter i hop, både i fin väder och skräpväder. Vill man slå upp endast innertältet som någon skrev så går det att göra med HB´s Saivo, inte fullt lika enkelt som på TNF och MHW tälten men det går.

/Jesper

Re: Genius

wisher; sa:
En bra kompromiss kanske är Haglöfs Genius. Verkar väldigt flexibelt och yttertältet kan sättas upp först.

Fast det är ju inte gratis heller förstås...

Det flexibla med Genius är väl att man kan sätta upp det i hel en massa moment, frågan är vad som är vitsen med det?
Själv har jag H-berg men man ska inte glömma vilken rymd man får i ett kupoltält där kanalerna går i innertältet jämfört med ett där inertältet hänger sorgligt i resårer.
Jämfört med tex TNF så ser ett H-berg slappt och visset ut.

JL

Som sagts tidigare, Hillebergs tält går att sätta upp utan yttertält också.

Sen en fundering ang det där att innertältet skulle se "slappt och visset" ut för att bågarna sitter i yttertältet... Borde det inte ge ganska mycket bättre ventilation att ha det så? Om bågarna sitter i innertältet känns det som om den ev kondens som blir på yttertältet väldigt lätt kryper över på innertältet (något jag aldrig varit med om på mitt HB Staika...)

// M

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg