Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tack. Men alltfler åker alltså med lös häl då stel är på väg bort. Är det stor skilnad i teknik och stabilitet? Inte lite sladdrigt och fladdrigt när det är sämre iskvalitet, snö etc?
/ Henrik
Tack. Men alltfler åker alltså med lös häl då stel är på väg bort. Är det stor skilnad i teknik och stabilitet? Inte lite sladdrigt och fladdrigt när det är sämre iskvalitet, snö etc?
/ Henrik
Det måste finnas hundratals - om inte tusentals - inlägg om det där här.
Jag tycker inte teknikskillnaden är så stor.
90% av skäret sker likadant.
Men med lös häl så får man en liten ”tåfjutt” man kan ta till precis innan man måste avsluta skäret.
Jag tycker den rörelsen känns mera naturlig även om den praktiska skillnaden i hastighet och uthållighet inte blir så stor för mig.
”Sladdrigt och fladdrigt” är inte ord jag tänkt i.
Där jag kan tycka löshäl - iaf min version - är sämre, är när åkningen leder till lite blandade småhopp. Om jag behöver göra ett hastigt litet sidosteg för att skridskorna spårar så kan det vingla lite under hälen innan skridskon kommit ner ordentligt.