utrustningstrenden
Mm, riktigt så enkelt är det inte som att titta på trenden och därefter bestämma sig vad man bör köpa, om det inte är så att hype-känslan är viktigare än friluftsupplevelsen? Inom friluftslivet finns många gamla konstruktioner som lever kvar med hälsan i behåll, om än modifierade, och många på detta forum får sina trendbehov tillfredsställda genom och av produktutveckling. Nåväl, många är vi som åkt och åker mycket skridsko som ser fördelar med både lös och fast häl, och i likhet med många andra utrustningsval som avgörs nog frågan på ett mer individuellt plan. Löshälsfantasterna menar att den lösare hälen ger ett längre och effektivare skär (på hyggligt fin is), medan den fasta hälen medger tuff åkning även på sämre underlag. Som ett exempel var jag ute med några till på ett åkområde med mycket överis här och där, områden som jag passerade utan några större problem, men där mina åkkamrater ofta upplevde en instabilitet för framåtfall: De gick i tvärbroms och föll...framåt. Likadant på mer knövliga isar. Säkert handlar det om teknik och vana, men visst är det fördelaktigt att kunna passera sämre isområden utan onödiga stopp eller skaderisker. Så, för att lämna trendträsket är det snarare en fråga om du tycker att det räcker med ett "enkelt skal" eller "höghöjdsgore-tex"; inget av alternativen är bulletproof i en given situation.