Äntligen mitt favoritämne!!!
Om vi nu håller oss till huvudfrågan, hur skall man träna kondition/uthållighet som fotbollsspelare?
Själv har jag enbart spelat fotboll fram till 15 års ålder och avlutade när jag stod på topp (hat-trick i sista matchen)
1997 hade jag förmånen att skriva ett specialarbete i gymnasiet med titeln "Hjärtfrekvensmätning i Prestationsidrott" (en tjock fet bibba på 50 sidor..) i detta arbete gick jag igenom tre olika idrotter (Orienering, Fotboll, Basket) och hur man skulle optimera uthållighetsträningen i dessa idrotter. Fotbollstesterna var på U-landslagsspelare.
Så vad kom jag fram till?
Under en fotbollsmatch kan vältränade juniorer hålla ett mycket högt tempo (=hög medelpuls). Genom videoanlys av spelarna kom jag fram till att man sällan sprang mer än 40m i maximal intesitet och sedan vilade man en kort period och sedan full fart igen. Detta gör att matchsituationen liknar klassiska 15-15 intervaller med mycket rörelser i sidled och dribblingar.
Så att konditionsträning måste således syfta till att höja syreupptaginen utan att man slöar ner rörelsehastigheten som man behöver som fotbollspelare. Och detta är inte det lättaste....
Krav på träning: Träna för att orka 2x45 min, Ha en hög grenspecifik rörelsehastighet, Maximala insatser på 20-50m. Och hur gör vi detta då?
Tja lite förslag: spring med hög intesitet 2x5 km (10 min vila mellan) med fotboll framför fötterna!!, Träna 15-15 intervaller med passningsövningar i full fart. Öva ryck och vändningar med maximal sprint på 40 m i kamp om bollen.
Att hålla på och springa långdistanser av olika slag i låg-medel intesitet anser jag vara bortkastat detta kommer dock ge viss tålighet för skador men kommer inte att göra dig till bättre fotbollseplare.