Löpning kontra vandring

Jag har aldrig varit särskilt bra eller snabb på att springa, men varje gång jag inbillar mig att "nu ska jag bli joggare" och drar igång något löpprogram tills jag tappar sugen eller får ont nånstans... så är min målbild just att komma i form för fjällöpning.
Andra gången jag vandrade Besseggen i Jotunheimen, med full "svenskpackning" med tält och hela tjottaballongen, så kom det 5-6 hurtiga vältränade norrmän och -kvinnor i löpartights, färgglada jackor och mössor, med bara en liten "rompetaske" som bagage. Det såg så otroligt härligt ut, tänk att ha ett basläger, kanske rentutav bo i fjällstuga/-station, och sen göra några olika såna dagslöpningar?
Norska, svenska fjällen, eller söderöver i Alperna eller Dolomiterna. Det är fortfarande en stor längtan!
Full support till trådstartarens grundidé!
Det ena utesluter inte det andra, både vandring och löpning har sina tjusningar!

Jag har aldrig varit särskilt bra eller snabb på att springa, men varje gång jag inbillar mig att "nu ska jag bli joggare" och drar igång något löpprogram tills jag tappar sugen eller får ont nånstans... så är min målbild just att komma i form för fjällöpning.
Andra gången jag vandrade Besseggen i Jotunheimen, med full "svenskpackning" med tält och hela tjottaballongen, så kom det 5-6 hurtiga vältränade norrmän och -kvinnor i löpartights, färgglada jackor och mössor, med bara en liten "rompetaske" som bagage. Det såg så otroligt härligt ut, tänk att ha ett basläger, kanske rentutav bo i fjällstuga/-station, och sen göra några olika såna dagslöpningar?
Norska, svenska fjällen, eller söderöver i Alperna eller Dolomiterna. Det är fortfarande en stor längtan!
Full support till trådstartarens grundidé!
Det ena utesluter inte det andra, både vandring och löpning har sina tjusningar!

Tack MonicaKa.
Anledningen till att jag springer är att jag tycker att det är roligt. Annars skulle jag aldrig hålla på med det.
Jag har gjort en 10-dagars vandring i Sarek med tält, och kommer troligen att byta ut min vandringsutrustning till mer lättviktsprylar. Sarek, Kebne, Padjelanta är mina vandringsäventyr...och nu senast Sylarna. Jag vet en del om vandring tycker jag själv. Löpning i fjäll var lite mer en klubbaktivitet som vi nu kört i ett par år. Förra året var det löpning till Kebne med toppbestigning. Jag kunde inte vara med då, men ska dit med dottern i sommar. Då blir det vandring, med tält, kök mm...hela fadderuttan alltså.
Tilläggas är att jag håller på med löpning på lite längre distanser...ultramarathon. Inte så mycket tävlande, utan mest långa och lugna träningspass. Ska tävla lite i år, men jag är inte snabb. Envis är nog rätta ordet.
Nog om detta...löpning kontra vandring...jag söker frihet och avkoppling i fjällen, därför söker jag mig dit.

Jag sprang i Höga Tatra 2007. Kan bara hålla med om att det är härligt. Sen tycker jag att det är kul att knäcka folk mentalt. Men uppför springer jag inte längre...

Jag fick fram mitt budskap i första inlägget: det går att springa i fjällen med lätt packning och köpa kost och logi. Det var bara det jag ville säga.

Vill bara tillägga att det går att springa med lätt packning, tälta och ha med egen mat också. Jag springer alltid under mina fjällturer. Lättviktsprylar och du är redo att köra. Helt fantastiskt vad mycket mer man hinner uppleva under tex en helg när man springer istället för vandrar.

Men som sagt, då kan man inte ha en ryggsäck som väger 3kg, tält som väger 3kg osv.
Min ryggsäck, tält, sovsäck och liggunderlag väger tillsammans dryga 3kg.

Ang. hur myckt vikt man kan springa med så skulle jag säga att 7-9kg för en längre tur inte är några som helst problem. Låter mer än det känns. Vikten minskar ju allt eftersom maten äts upp. Har som mest haft en startvikt på 12kg när jag sprungit långtur. Det gick bra det också. Men under 10kg är rätt opti när man gör en tälttur. Gör man stugtur så kan man säkert mer än halvera vikten.

Har en planerad fjällöpning i sommar med sannolik start i Storulvån, av logistiska skäl. Kommer att bo på stationerna/stugorna och ryggsäcken landar runt 4 kg. Har vandrat mycket i fjällen men aldrig tidigare sprungit men springer en del på fritiden och det hela kommer nog visa sig vara en väldigt lugn tur med 20-25 km dagligen, beroende på avstickare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Löpning från Abisko Fjällvandring 0
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
LÖPNING Fjällvandring 10
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
rauken62 Intressant Bomull kontra Goretex Fjällvandring 14
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg