Löparknä...ännu en gång.

Det låter ju bra... Jag tränar nu inför Vasaloppet och det funkar finfint att åka skidor. Känner inte av knät något.
Dock var jag på en fest i helgen där det dansades en hel del under en längre tid och fick tillbaka känningarna (löparnkä). Men jag tror det ska gå att åka skidor ändå...

Jag söker dock fortfarande efter övningar som kan stärka stabiliteten i höfterna... Tipps någon?

Lethron; sa:
Dock var jag på en fest i helgen där det dansades en hel del under en längre tid och fick tillbaka känningarna (löparnkä). Men jag tror det ska gå att åka skidor ändå...

Jag söker dock fortfarande efter övningar som kan stärka stabiliteten i höfterna... Tipps någon?

Låter som du skulle göra magövningar i mina öron. Kolla in på nåt gym och fråga en god instuktör, eller ännu hellre en legitimerad naprapat e.dyl.

/ G

Du får gärna utveckla lite om hur du tror att magövningar skulle vara en bidragande lösning till löparknä... och i sådana fall vilka övningar (??)

Jag tycker jag har relativt starka magmuskler. Kan ju alltid bli bättre, men klena är dom inte direkt...

anlednigen till att skidåkning går så bra är att du inte flexar (böjer) i knät så mkt. Smärtmaximum vid löparknä ligger vid 30 graders flexion.
Vet inte riktigt hur magövningar skulle hjälpa mot löparknä....

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg