• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Löparklädsel

Ägnar mig mest åt medium/hardcore terränglöpning och är nyfiken på vad andra kvinnliga löpare använder för klädsel? Har bott i subtropiskt klimat under många år och flyttat tillbaka till Sverige för en månad sedan, och är nu lite ställd vad gäller framförallt annalkande kyligare årstider. Verkar ha en inneboende liten kamin som gör att jag trots den rätt extrema klimatväxlingen (eller kanske pga..?) alltid är ordentligt varm, och hittills har klätt mig i så lite som möjligt. (Linne, underbyxor, shorts o skor, allt i bomull förutom skorna)
Är också tacksam för tips på klädsel (i sthlms-området) som inte kostar skjortan...:D
 
Tights i Dry Fit när det är varmt och underställ med vindställ eller "vintertights" när det är kallare. Använder oftast Asics löparskor. Till skillnad från dig är jag kanske mer frusen av mig.

Häromdan handlade jag Nikes nya Nik Fit Dance Slim. Väldigt snygga! Man kan använda dom närsomhelst men skulle kunna springa i dom också, tex lite stretchpartier.

L
 
Tack snälla för svar!
Har faktiskt sneglat lite på Asic's löparskor, och kollade in dina Nik Fits, hur snygga som helst! Funktionalitet är naturligtvis det viktigaste, men jag använder i princip bara träningskläder såvida jag inte måste representera i jobb eller familj, du vet, så de måste vara råsnygga också, lol!
Berätta gärna mer om dina Asic's!
 
Jag använder också Asics att jogga i. De är otroligt bekväma. När jag skulle köpa nya joggingskor för ca ett halvår sedan provade jag alla möjliga, men de här kändes som 'ett andra skinn'. Satt perfekt från början, och jag har inte haft det minsta problem med skavsår eller liknande. De är helt perfekta för åtminstone mina fötter.

Hade faktiskt haft ett par väldigt gamla och ganska dåliga skor innan och börjat få ont i benen. Den här smärtan gick över efter att ha joggat några veckor med mina nya asics. Nu har jag inte alls ont längre.

Mina Asics heter Gel-Landreth och är heldämpade. kostade ca 1300:- som nya, men jag hittade dessa reade till halva priset.

Vad gäller övrig klädsel som jogg så bryr jag mig inte så mycket faktiskt.. Jag tar i princip vad som helst av 'funktions-mtrl' som jag hittar på second hand. Kör med lager-på-lager principen i kallare väder.
 
Förresten blev jag lite nyfiken på din terränglöpning. kanske vore något jag borde prova på. springer man bara rakt in i skogen eller hur går man egentligen tillväga?
 
Löparkläder

Hej!

Hoppas att träningen löper på bra!
Att springa i bomullskäder är väl ok på sommaren, men när det blir kallare så kommer svetten inte att avdunsta vilket gör att du blir kall, och det är ju inte så bra. Nej, jag föreslår att du kör syntetiskt!

Finns massor av olika märken och kläder. Jag använder Newlines produkter mycket, som jag gillar. På sommaren; korta tights och linne, på hösten långa tights och långärmad tröja. På vintern måste man ju klä på sig mer, speciellt när det temperaturen kryper ned mot -10°. Ett par långa fodrade tights, underställströja (Craft har bra saker) samt en fodrad eller ofodrad vindjacka.

Men alla är ju olika så du måste testa dig fram till vad som passar dig!

När det gäller skor, så är det helt individuellt. Men som de andra har sagt, tycker även jag att Asics har bra skor. De passar smala fötter. GT 2100 är en storsäljare men passar bättre på asfalt. Asics Gel Trabacco (vet ej riktigt hur det stavas...) är en terrängsko som jag tycker är jätteskön att springa i. Dock tycker jag att Asics har en förmåga att ta slut ganska snabbt, där tycer jag att Adidas håller bättre, men det är bara min åsikt.

Lycka till med löpträningen!

Anna
 
Dock tycker jag att Asics har en förmåga att ta slut ganska snabbt, där tycer jag att Adidas håller bättre, men det är bara min åsikt.

Hur märker du att Asics 'tar slut'? Menar du att du upplever att stötdämpningen blir sämre?

Jag tycker själv att mina har blivit betydligt sämre nämligen. joggar ca 3 ggr/v och köpte de i nov el dec 2006, inte så länge sen. Men jag vet å andra sidan inte hur länge de bör hålla heller..
 
svar ang skor

Hej!

Ja precis, dämpningen i sulan tar slut och skorna blir stumma. Läste någonstans att löparskor ska gott och väl hålla 100 mil. Har inte superkoll på hur långt jag sprungit innan mina Asics tar slut, men det är iaf bra mycket snabbare än de Adidas terrängskor jag haft en gång. Där började sulan slitas ut innan ngt märktes med dämpningen. Adidas är dock breda över lästen, så om man har smal fot brukar de sitta sämre, och i terräng är det då lätt att göra sig illa.

Men men, det är bara att testa och se vad som passar!

Ha de'!

Anna
 
Kläder

Jag tränar och tävlar sedan 1979 och har testat olika material. Det enda jag använder nu är syntet. Bomull är bannlyst. Bomull ger skavsår.

Sedan gäller lager-på-lagerprincipen. Satsas på bra plagg och fråga gärna på http://www.puls.se, där får man ofta bra svar.

Hälsning från
Thomas Lummi
Stockholm Långdistansklubb, http://www.sldk.org
 
Tycker det finns hur mycket fina träningskläder somhelst! Kanske inte alltid så välsorterat överallt. Man får passa på när man är iväg eller handla online. Tycker endel plagg av vissa märken ggår mkt bra att beställa även om man inte provat innan.

Skor kan ju vara svårare. Jag valde en Gel-sko en gång som jag efter en vecka köpte två par till av. Den var ju så bra. En Asics Gel. Den påminner om Asics Gel-Noosa Tri 2. Jättebra allroundsko! Det finns andra bra men hade skaffat denna om den funnits i 38 och varit neutral:)
http://www.runnersstore.se/Main/Article.asp?ArticleId=1723&PartnerId=7
L