Lo?

Hej!

I mellandagarna var jag och Lisa i Njurundaskogarna på tur och såg spår som intresserade oss. Någon som kan hjälpa oss? Lo, gissade vi.

Det var en hel del spår, och på ett ställe var det som en liten cirkel, ca 2 meter i diameter, där djuret/djuren sprungit flera varv. Spåren var endast några timmar gamla.

Kan det vara lo?

fbe589b78c2ba3ae296cbba6b1d573a5.jpg
Räv är min gissning. :)
 
Hej!

I mellandagarna var jag och Lisa i Njurundaskogarna på tur och såg spår som intresserade oss. Någon som kan hjälpa oss? Lo, gissade vi.

Det var en hel del spår, och på ett ställe var det som en liten cirkel, ca 2 meter i diameter, där djuret/djuren sprungit flera varv. Spåren var endast några timmar gamla.

Kan det vara lo?

fbe589b78c2ba3ae296cbba6b1d573a5.jpg
Lodjuret kan ha klorna ute. Men det är inte lo. Lodjurets ena mittå når lite längre fram än den andra. För att citera Aronson ur "Djurens spår": Jämfört med vår hand "(tummen borträknad) når alltid långfingret längst fram i spåret". Jag tycker också spåret är för litet. Lodjurets hårbeklädda tassar ger större spår.

Varg tror jag inte heller det är. För litet.

I valet mellan hund och räv säger jag räv, möjligen lite utsmält spår om det upplevs stort. Avståndet mellan hundens mellersta och bakre tår är kortare än motsvarande för räven. Drar man en linje över spårstämpeln, som precis tangerar bakre delen av mellantårna, går linjen friare från de yttre tårna hos räven än hos hunden.

Det är nästan alltid räv när man hittar rovdjursspår med fyra tår, fast man gärna vill att det ska vara varg eller lo. Sak samma med bajs. Jag skickade ett bajsfoto som jag tänkte nog var varg till Aronson, och fick svaret "trolig räv";-)

Raskesven
 
Räv är min gissning. :)

Yes, håller med alla som har gissat på räv. Tycker inte att det ser särskilt stort ut med tanke på nyckeln som ligger bredvid. Kanske utsmält lite, som Rasken skrev.

"Dansandet" på en av bilderna ger ett hundintryck. Att en människa inte var på platsen behöver inte betyda något, det händer inte allt för sällan att jakthundar drar iväg ordentligt...

Tror inte på varg, alldeles för litet...

//J
 
Hej igen!

Tack för alla svar. Hur lite jag än vill får jag väl se mig överbevisad att "vår" lo verkar vara en räv. Men det gör egentlien inget, för det var en fin dag och lite spännande att stå där och spana efter lo när mörkret sakta sänkte sig. En skön stund

//Anders

46b0b0bfd8c20366e1d36a3073e382c1.jpg
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg