Svårt att se på den bilden. Du har ingen närbild på själva stämpeln?
Nepp, men bliden går att förstora, klicka.
Och sen hade det fallit lite snö över så det var väl inte så tydligt direkt
Men dom var bra stora runda och utan klo-märken..
Svårt att se på den bilden. Du har ingen närbild på själva stämpeln?
Räv är min gissning.Hej!
I mellandagarna var jag och Lisa i Njurundaskogarna på tur och såg spår som intresserade oss. Någon som kan hjälpa oss? Lo, gissade vi.
Det var en hel del spår, och på ett ställe var det som en liten cirkel, ca 2 meter i diameter, där djuret/djuren sprungit flera varv. Spåren var endast några timmar gamla.
Kan det vara lo?
Det där är järvspår.Jag var ute på tur i tärnafjällen i helgen, och det här ser mer ut som lo tycker jag..
Vi såg et lodjur därikring en sommar för några år sen, magnifika djur..
Finns lite mer bilder från turen på http://aventyrilivet.blogspot.com/
Lodjuret kan ha klorna ute. Men det är inte lo. Lodjurets ena mittå når lite längre fram än den andra. För att citera Aronson ur "Djurens spår": Jämfört med vår hand "(tummen borträknad) når alltid långfingret längst fram i spåret". Jag tycker också spåret är för litet. Lodjurets hårbeklädda tassar ger större spår.Hej!
I mellandagarna var jag och Lisa i Njurundaskogarna på tur och såg spår som intresserade oss. Någon som kan hjälpa oss? Lo, gissade vi.
Det var en hel del spår, och på ett ställe var det som en liten cirkel, ca 2 meter i diameter, där djuret/djuren sprungit flera varv. Spåren var endast några timmar gamla.
Kan det vara lo?
Det där är järvspår.
Räv är min gissning.
Japp, håller med, med reservation för att man inte ser hur den har gått.
Men stämpeln ser precis ut som järv .
//J