Lo?

Hej!

I mellandagarna var jag och Lisa i Njurundaskogarna på tur och såg spår som intresserade oss. Någon som kan hjälpa oss? Lo, gissade vi.

Det var en hel del spår, och på ett ställe var det som en liten cirkel, ca 2 meter i diameter, där djuret/djuren sprungit flera varv. Spåren var endast några timmar gamla.

Kan det vara lo?

fbe589b78c2ba3ae296cbba6b1d573a5.jpg
 
Jag tror inte att det är spår från en Lo, Lon har in lika tydliga spår av klorna och är aningen rundare. Är det möjligt att det kan ha varit en varg?
 
Tveksam till lo, detta då jag tycker man ser kloavtryck i spåret. Lo är ett kattdjur och de drar in klorna när de inte används. Skulle tippa på en hund av större modell.
 
Rävspår är det inte heller, för stora.

Jag tror att det är varg eller hund, att skilja på dessa spårstämplar utan att se helheten och rörelsemönsteret är nog ganska svårt. Ex räv ser man tydligt, sicksackar genom skogen, kan tänka mig att en varg har tendenser till liknande mönster, medan en hund bara öser på.
 
Rävspår är det inte heller, för stora.

Jag tror att det är varg eller hund, att skilja på dessa spårstämplar utan att se helheten och rörelsemönsteret är nog ganska svårt. Ex räv ser man tydligt, sicksackar genom skogen, kan tänka mig att en varg har tendenser till liknande mönster, medan en hund bara öser på.

Helhetsintrycket är viktigt, en Lo har normalt ett mycket effektivt transportsätt, helt raka spår genom terrängen. Stegavstånd, är också bra information.
 
Morning!

Hund är nog uteslutet. Det fanns inga spår av människor i närheten och området ligger en bra bit från närmsta hus. Räv finns det gott om, men spåren såg stora ut för att vara räv. Varg har siktats i området så det kan ju vara tänkbart.

mvh

Anders

Bild på spåren:
1aeabb5e38ae49d69eb8ebf79443324e.jpg


Bild på ringen. Spår efter lek?
f437cfe8633ab707e0b59983d35222b9.jpg
 
Jag tror inte att det är lo. Lodjuret har en något "rundare" spårstämpel. Jag skulle gissa att det är hundspår. Vargspår brukar vara större. Man kan också se på spårlöpan vad det kan vara för djur. Vargens spårlöpa är oftast väldigt rak, medans hundspår oftast är svänger "av och an" i spårlöpan.
//Maria ARCTICA
 
Hmm... hund har jag lite svårt att köpa, mest på grund av frånvaron av spår från människor. Platsen i fråga är en halvö vid havet och ingen hade varit på halvön den dagen, visade spåren i snön. Min flickvän som är mycket kunnig när det gäller hundar trodde heller inte på hund. Det var dock vår första spontana tanke.

Räv finns det gott om i dessa trakter så det kan nog stämma. Fast spåren kändes en aning stora...

Det fanns spår från flera djur av samma art. De fotade är de största, sen fanns spår som var något mindre.

Tack för svaren!

//Anders
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg