LK70

Här på Utsidan verkar det vara många som kännertill LK70. Till min lycka hittade jag en ny LK70 för några hundringar och den passar mig som handsken som ryggsäck. Använder sällan avbärarbälte mer än som balans i sidled. I övrigt något tung men pris och storlek perfekt för mig. Ännu har det bara varit helgturer osv och då har allt gått i säcken även liggunderlag ibland.

Jag har ägt en Alaska en gång och det var en konstig upplevelse. I grunden en bra säck men alla sömmar var slut efter ett år och jag tror inte det kommer att hända på denna Bergans stämplade LK70.

Fråga: När man börjag bygga på med veckotur med tält börjar och man komma till det stadiet att saker ska ligga på utsidan hur födelar man då bäst olika saker.
Dvs jag har börjat sakna Alaskans nedre del.
Bygger man för mycket under locket får man en konstig bula att fästa saker på uppe på locket.

hej hej!

jag tycker till en början att saker överhuvudtaget inte skall sitta på utsidan av ryggsäcken...
Det blir svajjigt, otympligt och det blir lättare blöttt.
Det värsta som finns e ju när folk spänner fast sin sovsäck på utsidan...Då tänker man inte långt...

MEN om du nu inte får plats med allt i ryggan och inte har en enda pryl som du kan lämna hemma så hade jag satt tältet högst upp på ryggan.

/Andreas

Det värsta som finns e ju när folk spänner fast sin sovsäck på utsidan...Då tänker man inte långt...

MEN om du nu inte får plats med allt i ryggan och inte har en enda pryl som du kan lämna hemma så hade jag satt tältet högst upp på ryggan.

/Andreas [/QUOTE]

Ja det kommer nog att bli liggunderlag, tält på utsidan men det kan även bil sovsäck. LK70 har fina öglor på locket att spänna saker i men har man platt under locket kommer en ögla nära ryggen och tre st kommer långt bak. Bygger man upp under locket kommer de tre på toppen och då blir det svajigt. Den nära ryggen kommer i nacken då. Jag förväntar mig att det finn de som burit mycket på en LK70 här som kan komma med tips.

abcdefghijk; sa:
Här på Utsidan verkar det vara många som kännertill LK70. Till min lycka hittade jag en ny LK70 för några hundringar och den passar mig som handsken som ryggsäck. Använder sällan avbärarbälte mer än som balans i sidled. I övrigt något tung men pris och storlek perfekt för mig. Ännu har det bara varit helgturer osv och då har allt gått i säcken även liggunderlag ibland.

Jag har ägt en Alaska en gång och det var en konstig upplevelse. I grunden en bra säck men alla sömmar var slut efter ett år och jag tror inte det kommer att hända på denna Bergans stämplade LK70.

Fråga: När man börjag bygga på med veckotur med tält börjar och man komma till det stadiet att saker ska ligga på utsidan hur födelar man då bäst olika saker.
Dvs jag har börjat sakna Alaskans nedre del.
Bygger man för mycket under locket får man en konstig bula att fästa saker på uppe på locket.

Hej,

Mitt tips är att du packar upp till kanten på säcken d v s inte överpackar. Surra sedan fast t ex tältet på locket. Du kan behöva dra om remmarna så att remmarna inte löper genom de bakersta (mot utsidan av ryggen) remfästena, för att få tältet att ligga högt och i lodlinjen. Liggunderlaget väger mindre och kan fästas bakom tältet mot utsidan på säcken alternativt vikas och stoppas in under locket. Du kan också dra om remmarna så att de löper under ramen för att få grejorna på locket att sitta stabilare.

Mvh,

J

vill du att det skall se ut såhär??

hej igen.

Jag menar att det är inte bra att bära grejer på utsidan för då kommer vikten även längre från ryggen. Alltså blir det tyngre. Därför är det bra att ta tältet som ju är bland det tyngsta förhoppningsvis :) och fästa högst upp på säcken.
Dessutom blir det lättare blött om det regnar. Just sovsäcken är ju det sista man vill har blöt, eller hur? då e det ju dumt att bära den på utsidan av ryggsäcken...

Jag har själv erfarenheter från ryggsäcken LK100 med massa löst bråte utanpå ryggsäcken.
se länken.

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visabild.htm?ID=6989

i det civila är jag övertygad att det inte behöver se ut såhär...ingen kan ju påstå att det e praktiskt...

:)

/Andreas, uppsala

abcdefghijk; sa:
.....
Ja det kommer nog att bli liggunderlag, tält på utsidan men det kan även bil sovsäck.
.....
Sovsäcken är den pryl du behöver sist av allt, i lägret. Gör sig därför utmärkt i botten av ryggsäcken. Och precis som darkhippo skriver bör du inte riskera att just sovsäcken blir blöt. Även om du använder en vattentät packsäck kan ex. en vass gren eller sten sticka hål på packsäcken.

Att bära en mängd grejor utanpå ryggsäcken försämrar balansen för ryggsäcken, det ökar risken att tappa grejor, skada dem, blöta ner dem. Det är otroligt hur mycket man kan stå ut med under en vandring när det gäller väder och slit, bara man vet att framåt kvällen finns en garanterat torr sovsäck och torrt ombyte. Får du omöjligt plats med sovsäcken inuti ryggsäcken så har du för liten ryggsäck för ditt ändamål. Men en 70 liters säck bör räcka för en veckovandring med tält, med sovsäcken inuti ryggsäcken. Jag gillar inte att ha tältet utanpå ryggsäcken heller, men det är bättre än sovsäcken.

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-11-23 kl 16:07]

hmm.. nu blir det väl ramaskri.. men hur mycket bär du med dej egentligen? behövs all packning? det är alltid ett tips att börja i den änden ist för att packa på utsidan ;)
det finns många fina trådar om hur man packar mindre och lättare... inga bra länkar just nu.. men sök på packningslista, packning eller varför inte ultralätt

ramaskri #1

Jag tycker det verkar som att många klarar sig med förvånansvärt lite volym. På exempelvis 10 dagar i fjällen skulle jag inte klara mig med 70L och allt inuti säcken. De tre första dagarna har jag helt enkelt inte plats med tältet i ryggan.

Äter ni inte tillräckligt, eller? :)

Jag håller med er båda.. Jag tycker definitivt att man skall satsa åt lättviktshållet men det finns ingen anledning att inte ha en stor(LÄTT) ryggsäck. Det finns få saker jag hatar mer än att behöva hänga allsköns jäkelskap utan på ryggan..

(LK 70 har fostrat många ryggar!)

FJS90/91; sa:
Jag håller med er båda.. Jag tycker definitivt att man skall satsa åt lättviktshållet men det finns ingen anledning att inte ha en stor(LÄTT) ryggsäck. Det finns få saker jag hatar mer än att behöva hänga allsköns jäkelskap utan på ryggan..

(LK 70 har fostrat många ryggar!)

Fem saker JAG hatar mer än att behöva hänga allsköns jäkelskap utanpå ryggan...

1. Trafficing (med reservation för stavningen)
2. Krig
3. Förtryck
4. Orättvisor
5. Svält

Beträffande LK 70 tycker jag att det fungerar över förväntan att lasta högt. Med spännremmarna under respektive över ramen får man extra volym. Skydda sovsäcken mot väta genom att ha den i säcken.

Roligt att det finns ryggar som passar till LK 70 redan från dag 1 och som inte måste tvingas på plats.

Lycka till med fortsättningen!

Jakob

Jakobo; sa:
...saker JAG hatar mer än att behöva hänga allsköns jäkelskap utanpå ryggan...

2. Krig

För mig är krig och "att behöva hänga allsköns jäkelskap utanpå ryggan" intimt förknippade.

Vårt "soldatprov" var vad man skulle kunna kalla en "civil fjällvandring i militära kläder". Ingen stridsutrustning, alltså. Inga vapen, inga hjälmar, inget stridsbälte. Ren semester för de av oss som vandrat förut.
Ändå lyckades våra befäl skriva ihop en utrustningslista som i våra LK70 resulterade i 35 kg!
För 5 vandringsdagar! En prestation.

Så jag kan lugnt påstå att min packning numera är UL när jag har 20 kg mindre för samma bruk.

Hur som helst:
Om man behöver spänna utrustning - som inte måste vara lättåtkomlig - på utsidan är det för att man har för liten säck.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg