LK70 ryggsäck

Hej!.

Jag är ny på sidan så jag ursäktar om detta har kommit fel eller om frågan har tagits upp vid flera tillfällen.

Jag undrar om LK70 ryggsäcken är något att lita på?.
Har den samma remmar som Lk30 ryggsäcken har, alltså att du trä nylon remmen i en metall sak och sen bara spänner så mycket man orkar, eller om den har läder rem som skärp?.
Det jag har hört mest om den är att den är av bra kvalitet och håller nästan livet ut. Men sen finns det en annan ryggsäck som jag tycker är ganska lik Lk70, den är lite dyrare men har ett mindre pålitligt företag bakom sig. MILTEC

Den heter (kallas för) Commando ryggsäck , finns i 35l, 65l och 75l utförande.
Nu vet jag inte om jag får länka till den men jag tar en chansning:
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=930

Det som sägs om den ryggsäcken är att den är i samma kvalle som de svenska ss ryggsäckarna.

Den är som sagt dyrare än Lk70 väskan men också nyare och verkar ha många flera fickor, för extra par skor och sådant, samt regnskydd.

Kort:

*Tycker ni jag ska köpa LK70 eller någon utav de Commando ryggsäckarna?

*Jag har funderat på att vandra i sisådär 2-3 veckor och gå någorlunda långt.

*Vilken Liter klass rekommenderar ni då?

*Finns det andra ryggsäckar av betydligt bättre märke/kvalitet för runt samma peng 400-700sek.

Jag är tacksam för svar och jag ursäktar ifall frågan har tagits upp tidigare och om jag inte fick länka.

Tack på förhand.

/ Ted.

Tjena Ted. Kolla upp legenden Berghaus Vulcan. Där har du en slitvarg du kan lite på i alla situationer. Kanske går den att hitta lite billigare beggad.

Inte behöver du en 3,8kg tung ryggsäck, Vulcan är ett bättre väl om du behöver en slitvarg, men det finns mycket lättare grejor i rimligare volymer. En stor risk med stora säckar är att man fyller dem.
Mindre brukar bli lättare.

Njaa. Man kan dock ta bort stålramen och göra en liten annan fästning, testade just på min LK30 ryggsäck, då ramen väger mest.

Min budget är begränsad just nu men jag vill så snabbt som möjligt ut, så jag tror jag kanske köper LK70 som en början bara och sedan köper jag mig en rejäl ryggsäck, typ vulcanen som jag blev intresserad av :). Ett utav mina befäl har den, han är ganska kort men bred så det ser lite roligt ut :).

Jag tackar för svaren :). Jag kollar som en dåre på andra ryggsäckar också innan jag bestämmer mig och kollar på blocket.

Berghaus har lanserat en nyare variant som är mer användarvänlig och större än Vulcan men fortfarande ser militärisk ut om det är det man är ute efter. Säcken har det smått legendariska Bergahus namnet Crusader. Om min Atlas någonsin går sönder så ska jag köpa en sån...

Den såg fin ut. Men först måste andra 70+90l gå sönder bortom reparation. Tack för tipset.

Det låter som en massa slöjdande att få en LK70 att fungera utan ramen. Tror det finns klokare och lättare lösningar, varav Vulcan är en klockren en.

Njaa. Man kan dock ta bort stålramen och göra en liten annan fästning, testade just på min LK30 ryggsäck, då ramen väger mest.

Min budget är begränsad just nu men jag vill så snabbt som möjligt ut, så jag tror jag kanske köper LK70 som en början bara och sedan köper jag mig en rejäl ryggsäck, typ vulcanen som jag blev intresserad av :). Ett utav mina befäl har den, han är ganska kort men bred så det ser lite roligt ut :).

Jag tackar för svaren :). Jag kollar som en dåre på andra ryggsäckar också innan jag bestämmer mig och kollar på blocket.

Min LK70 från 80-talet fungerar fortfarande bra och lever pensionärsliv i stugan...lär användas av barnbarnen. För pengarna får du ett primitivt, tungt men hållbart bärdon. Läderbältet är mer funkis än dito i plast. Alternativet på blocket är gamla Haglöfs eller Fjällräven med ram, de förra tåligare, de senare lätta men ömtåligare.

För civilt bruk är Vulcan funkis för många som stor säck. I militära sammanhang händer det att bärremmar brister...

//J

Tackar för svaren :)

Jag hittade nyss en annan ryggsäck:

http://www.surplus.se/index.php?opt...lypage=shop.flypage&product_id=8793&Itemid=26

BW Mountain verkar vara någorlunda bra och har massvis med fickor som jag tycker är plus,
Men jag ska ta och kolla på blocket på haglöfs och liknande för samma pris och se om jag hittar någon bättre. Jag vet inte om det är bra om det är 100% polyster , condura är mycket bättre för ryggsäckar annars. Har någon sett denna ryggsäcken tidigare eller vet något om den, mer än att den verkar vara tysk militärryggsäck , varav namnet : BW.

ser ut som en berghaus vulcan kopia. Om jag vore dig skulle jag beställa originalet från england, kan gå på 2000. dyrare men du får en säck som håller 10+ år. En dålig säck kan skapa total misär på en vandring.

Vid ett TF hade billiga kopior köpts in, efter 3 dagar blev vi tvingade att flyga in mer tandtråd för att hjälpligt laga säckarna, infästningarna rasade regelbundet och att bära en 30+kg säck som inte håller ihop i bärremmarna är inte roligt.
Har oxså sett några LK70 gå sönder men de var rejält överlastade, som så ofta i firman.

Förutom Berghaus så gör Lowe rejäla slitvargar liksom SACCI och Norønna. Men du behöver inte en 4 kg ryggsäck, bär något mer funktionellt än en tung säck.

Men vilken Liter klass rekommenderar ni?. När jag tänker efter så är 80l + x2 10l sidfickor = 100Liter ryggsäck väldigt för mycket för ca 1-2 veckor skog. 65L skulle vara mer precis lagom.

Jag ska vänta tills slutet av denna månaden då jag har mer pengar och ska kolla lite bättre ryggsäckar, typ berghaus eller något annat ni rekommenderar. Saccis verkar vara väldigt bra men finns inte många utav deras ryggsäckar ute i civilia, mer än Recon webshop.

På en 3 v tur har du minst +20kg mat med dig, annars tappar du för mycket i vikt och ork.
Bränsle och förläggning samt kök, regnställ och sovställ. Inte behöver du 100 l säck till det.
Mellan 60 och 70 är ett bra läge där även en veckas vinterutrustning rymms.
Med en 2 kg säck som Vulcan har du redan 2 kg till annat behövligt. Har du en 1 kilos säck har 3 kilo till annat behövligt. I mitt fall är det tält, liggunderlag och sovsäck.
Lätta funktionella grejor vinner oftast.
Tro inte att för att grejorna är gjorda för 30 år på hyllan, de flesta försvarsmakters främsta krav, så är de bättre än civila motsvarigheter. Tvärt om rätt ofta för de är skapta med gårdagens material och med tillverkningstoleranser som du aldrig nyttjar. LK70 skulle gå att bära med 55 kg last! Löjligt för de flesta kan inte gå i rimligt tempo med 35 kg last.
Varje hekto last sänker hastigheten och uthålligheten. Med 100l säck och bara vatten i säcken skulle jag inte vilja se någon sjunka ner i mossan.
Förvisso finns det motiv till 120l expeditionsäckar, när man skall bära med sig en 50l björntunna samt stor fotografisk utrustning, men ärligt talat hur ofta gör man det?
Vet inte var du bor men en rimlig ryggsäck för friluftsliv utan bergsbestigningsutrustning, stor fiskeväska och spön, stora fotoväskan och stativ bör rimligen klara sig mellan 55 och 65 liter. En sådan säck kan klokt packad väga så lite som mellan 1/2-1 kg i tomvikt.
Såsmånigom kommer du att vilja ha en dylik säck om du blir biten. Börjar du med 4kg säck finns det en risk att du fortsätter med 3 kg gummimadrass och 2,5 kilos sovsäck samt 4,5 kg tält etc.
Det handlar om en linje, bär lätt, gå lätt och se dig om samt njut, inte slit.
Som nybörjare tror många att 3 -4 v expedition är toppen, i själva verket är 2-3 dagarsturerna de mest vanliga och oftast hemom. Inte så glamoröst men lärande och trevligt, dessutom behöver man inte så mycket grejor heller. Karta och kompass samt vägbeskrivning är det vitigaste. Det gäller att komma ut. Inte ekorra utrustning, det senare kommer ändå med stigande intresse.
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Mått Ryggsäck LK70 (a.k.a. 70L, K) Transportera 3
MarkusF Lk70 - de extra facken Transportera 5
abcdefghijk LK70 Transportera 11
hagafors Hur får man tag i en begagnad LK70? Transportera 8
Kuriosa LK70!? Transportera 1
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg