Ljus i vårt hus...

Hej igen alla erfarna och rutinerade utekottar...

Går i tankar att investera i någon form av belysningsapparatur till höstvandringarna. Har kikat lite på Primus gasollampor. Jag har hittat två modeller som tilltalar lite grann. Jag tror den ena motsvarade 80W och den andra 125W. Är det någon som har erfarenhet av dessa mojänger...bra-dåligt osv.
Givetvis har jag tänkt använda lampan såväl inne i tältet som utanför.

P

Har en liten makaber fundering kring ljus och värme. Tänk om man skulle använda en gravlykta!
Jag såg någon i en annan tråd för ett tag sedan (hittade inte...) som föreslog värmeljus men andra klagade på vikten.

Tänkte då att man kan använda en gravlyckta som enligt mina mätningar väger 193 gram. Till denna borde man kunna tillverka en spiralrtåd som dels går innanför det lilla taket som skyddar och dels går utanför som ett element. Detta borde ju kunna ge en del värme och samtidigt lite ljus i tältet. Och de brinner tydligen konstant i två dagar ås det räcker nog med två sådana på en veckotur. Ska tillverka och testa så får man se hur det funkar...

mvh/samme

Norternlight

Jag har en norternlight fotogenlykta som man kan hänga i tältets tak. Liten, smidig och med en liten fotogenflaska-mycket pålitlig. Brinner länge!

Inte så mycket ljus men fullt tillräckligt!
//Janne

Gravalvar...

samme83; sa:
Har en liten makaber fundering kring ljus och värme. Tänk om man skulle använda en gravlykta! mvh/samme
Det är en ljus ide (^_^) Gravlyktor är faktiskt mycket bättre än värmljus och annat mysigt påfund. Kan ställas på köksbordet. De har egen behållare och kan hängas upp om man gör ett skydd så värmen sprider sig och inte går rakt upp i tyget på innertältet. Sedan får man en ständig påminnesle om sin egen förgänglighet. Hör av dig med bild och text när du är klar. (¨_¨) // Roland

"Gravljus" skall man inte använda inomhus bland annat för att glaset kan spricka och stearinen kan då övertändas, se därför till att inget bränbart finns under och intill om man trotts allt använder det inomhus. En annan nackdel är att när ljuset har brunnit ner en bit kan det vara svårt att tända veken.

Det gravljus som jag tittade på hade ett hölje av något plastmaterial. Förhoppningsvis värmebeständigt!
Och problemet med att veken efter ett par användningar hamnar långt ner kan var aproblematisk men jag har som sagt uppmärksammat problemet och avser lösa det!
Jag återkommer när jag är klar.

mvh/samme

Krux; sa:
Hej igen alla erfarna och rutinerade utekottar...

Går i tankar att investera i någon form av belysningsapparatur till höstvandringarna. Har kikat lite på Primus gasollampor. Jag har hittat två modeller som tilltalar lite grann. Jag tror den ena motsvarade 80W och den andra 125W. Är det någon som har erfarenhet av dessa mojänger...bra-dåligt osv.
Givetvis har jag tänkt använda lampan såväl inne i tältet som utanför.

P

Jag har inte använt gaslyktor men fotogenlyktor. Gas är ju enklare att hantera (man slipper förvärma) annars är de mycket lika, de ger ett mycket starkt, ganska vitt sken (glödtrumpa). Inget mysljus direkt men mycket effektivt. Det finns billiga campingmodeller (biltema osv), de fungerar om man har dem stående på ett bord men är inte så hållbara som tex primus (det finns transportlåda till primus gaslyktor). Efter att ha provat att elda upp ett tält (gammlat som skulle slängas) så undviker jag all form av eld i tält!

Ljus och lykta

Om veken hamnar långt ner i ett gravljus, använd en sån där lång tändare som man brukar tända gasspisar hemma med.
Har en Primus 80-watts gaslykta som har en förbluffande egenhet.
"Hotten", locket på glaset sitter med fjädrande clips ner i glaset, dessa trycker man ner i glaset under transport så att dom punkterar strumpan som är ömtålig.
Jag har ännu inte kommit på varför men jag tycker inte det är smart att göra så.
Annars är den trevlig och social.
Jag lägger en strumpa i plastlådan som den transporteras i så att det slutar skramla.

Veken?

samme83; sa:
Det gravljus som jag tittade på hade ett hölje av något plastmaterial. Förhoppningsvis värmebeständigt!
Och problemet med att veken efter ett par användningar hamnar långt ner kan var aproblematisk men jag har som sagt uppmärksammat problemet och avser lösa det!
Jag återkommer när jag är klar.mvh/samme
Jag har använt dessa gravsljus med plasthölje hemma i lägenheten och det finns ett problem med veken. Men det kanske kan lösas. Jag kom att tänka på Inuiternas tranlampa. De hade en låg täljstensskål med fett där de brände en veke av mossa.
Det finns ju vekegarn och parafin att köpa. Sedan är det bara att hitta en låg skål i alu eller göra i tjock alufolie. Man bära med sig parafin och garn, bara göra nya lyktor. Kanske långsökt men jag måste prova. (?_?) // Roland

Markil gasollampa

Jag har en Markil gasollampa som jag tycker funkar riktigt bra. Allt från mkt vitt ljus ner till mysbelysning. lätt att tända med Piezotändaren.

Har transportat den i röret, med lite skumplastrunt, som följde med och än så länge har strumpan hållit.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mahe Starkt ljus på 200P Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg