Ljudligt paddlande

Det heter ju att man "glider fram ljudlöst" och det stämmer ju så länge man bara glider, men när man paddlar kajaken låter det ju en del.
Har det något att göra med vilken paddel man använder? Jag köpte nyligen några relativt billiga Point 65 paddlar och jag inbillar mig att de låter mer än min gamla träpaddel som gick av.
Jag har just inte paddlat något på många år men tänkte börja glida runt lite på Bergslagssjöarna och jag gillar det där ljudlösa. När man paddlar canadensare finns ju teknik för att paddla tyst, kan man påverka det i kajakpaddling också? Eller har det att göra med paddeln? Annars är det ju inte något stort problem:)
Jag letar för övrigt efter en begagnad K1, glasfiber, hyfsat stabil men inte för tung och med någorlunda stor sittbrunn. Någon som har en som ligger och skräpar någonstans i Bergslagen?

Det går att paddla mycket tyst

Förr när jag paddlade min glasfiberkajak (Kanotbryggan Basic) med träpaddel, först en Hertinge dubbelpaddel i trä och sedan en Lahnakoski trädubbelpaddel så färdades jag väldigt ljudlöst. Sedan så byggde jag en SoF grönlandsinspererad kajak och började paddla med grönlsndspaddel och var i början irriterad på att det plaskade en smula. Efter någon vecka var det färdigplaskat och jag paddlade åter igen tyst.
Mot bakgrund av detta vill jag påstå att det är mer en paddelteknikfråga än en material och paddeltypsfråga.
Man får helt enkelt lära sig att paddla tyst, låg paddelföring tror jag hjälper till mycket om man vill paddla tyst.

Det mest grundläggande om tyst paddling torde vara att smyga i paddeln i vattnet innan du tar i. Det ger inte bara en tystare paddling, utan sliter nog också mindre på olika delar av kroppen (handleder m m). Möjligen ger det även en mer energieffektiv paddling.

Jag håller med om att det är lättare att paddla tyst med en grönlandspaddel än en s k europaddel. Det finns även många andra skäl att lära sig använda en sådan, men det har stöts och blötts i andra trådar.

Lycka till!

Johan

Förtydligande

Jag håller med om att det är lättare att paddla tyst med en grönlandspaddel än en s k europaddel. Det finns även många andra skäl att lära sig använda en sådan, men det har stöts och blötts i andra trådar.

Jag vill bara poängtera att jag inte tagit ställning för om det är lättare att paddla tyst med en grönlandspaddel än en europapaddel. Jag fick ju, som det framgår av mitt inlägg, återerövra konsten att paddla tyst efter bytet till grönlandapaddel. Däremot tror jag att låg paddelförning minskar på plasket. Det blir ju såsom mindre kraftutveckling och mer av sig självt att man smyger i paddeln i vattnet.
Avslutningsvis så vill jag också slå ett slag för grönlandspaddeln, den är vilsammare att paddla med om man turpaddlar stilla men rätt långa motionsturer.
Mina paddelpass är på mellan en och två timmar i en fart på runt 4 knop.

Jag håller med tidigare inlägg om att det mest handlar om paddelteknik och inte så mycket om vilken paddel du har. Dock är min erfarenhet att det spelar någon roll om du har hög eller låg paddelföring. Det handlar helt enkelt om hur du sätter i paddelbladet. De flesta självlärda paddlare drar paddeln bakåt (relativt vattenytan) samtidigt som de sätter i. Skulle det vara så är det lätt att se på att det under draget bildas luftvirvlar i vattnet vid bladkanterna. Om man vid isättet stannar upp den bakåtgående rörelsen och sticker ner bladet i helt i vattnet innan man börjar dra bakåt blir isättet avsevärt tystare. Först alltså en i stort sett lodrät rörelse för att sticka ner bladet i vattnet och sedan en horisontell kraft/rörelse för att ta dig framåt. På köpet får du en effektivare paddelteknik eftersom paddeln slirar mindre om du inte får några luftvirvlar runt bladet.

Du skriver att det finns teknik för att paddla tyst med kanadensare. Hur skulle du gjort i det fallet? Skillnaden kanske inte är så stor frånsett att kanadensaren paddlas med enkelpaddel :)

Mvh, Klas

Det där med tyst paddelteknik för kanadensare var bara teoretisk kunskap för mig, det var något med att paddla på en sida utan att lyfta paddeln ur vattnet har jag för mig.
Tack för alla tips, jag ska verkligen träna på det.

Tyst paddling i canadensare

Du skriver att det finns teknik för att paddla tyst med kanadensare. Hur skulle du gjort i det fallet? Skillnaden kanske inte är så stor frånsett att kanadensaren paddlas med enkelpaddel :)

Mvh, Klas
"Indian-stroke"
När man avslutat draget, oftast ett J-tag för att styra, byter man greppet på handtaget och låter bladet skära i vattnet på returen. Man roterar alltså paddeln ett halvt varv mellan varje paddeltag och bladet är alltid i vattnet. Det är inget paddeltag för att paddla fort, utan för att smyga, inget dropp. Bladet måste också vara perfekt symetriskt i snittet för att skära rakt, är det det minsta böjt, skär bladet ena gången mot kanoten och andra gången från.

Svante

går att paddla tyst som en ninja när man paddlar med vinge, det är ofta det då går som riktigt snabbt om jag ser till mig själv. fokusera på isättet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Siven Paddlande grustag! Paddling allmänt 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg