Livslängd på dry bags?

Då har du en bättre upplevelse än jag! Har du testat att fylla dem med vatten för att se om de håller tätt eller saknar de bara synliga hål?
Yepp, de är täta. Har kläder och sovsäckar i mina. Skulle aldrig få för mig att stoppa i några föremål med hårda/vassa kanter i dem eller ha dom i något annat en en väska. Är nog inte gjorda för det. Håller med Pellepelikan nedan:

Att klaga på att en sts ultra-sil inte tål att användas i kajak är lite som att klaga på att en volvo v70 inte kan plöja en åker trots dubbla motorstyrkan mot en traktor... Lite känsla för produktens andvändningsområde tycker jag allt att man kan begära att folk får ha.

Nu har jag testat laga alla läckage med synliga skador med Tear-Aid typ A, både på PU (Exped-påse) och silnylon (Sea to Summit). Det fungerar väl. Enkelt att använda och håller tätt. Däremot är det dyrt, men räcker å andra sidan till ganska många lagningar. Ett paket (200 kr) innehåller ca 30 x 8 cm lagningstejp. Spinnakertejpen kanske har lika bra funktion till ett bättre pris.

En annan slutsats är att jag avråder från svarta påsar. Det är nämligen svårt att hitta tillbaka till läckagen om man inte kan märka ut dem med tuschpenna eller liknande!

Efteråt ser silnylonpåsen ut ungefär som denna bild från Vinloos länk när den fylls med vatten:
http://www.jwbasecamp.com/Articles/DryGear/Images/Leak1_Large_0109.jpg

Oklart om detta beror på slitage eller otillräckligt vattenmotstånd från början, som skribenten där hävdar är ett problem. Tyvärr testade jag den inte när den var ny. Angående användningen av den så vill jag förtydliga att den legat en (1) dag i godisluckan på en kajak och sen åtta dagar i en ryggsäck på vandring. Bok och kamera har varit inlindat i kläder, fast de kan ha slunkit ut någon gång. Jag tror att min och Huml3s skiljer sig åt på något sätt, antingen i modellen eller i förändrad produktion genom åren.

Själv använder jag i huvudsak torrsäckar från Clas Ohlson, de är täta och slitstarka så länge inte temperaturen går under 0 grader. Materialet blir hårt och svårt att vika tillräckligt för att få det tätt. Har nyttjat min äldsta säck i ca 90 utedygn och den håller fortfarande tätt.

När det är kallt och jag måste ha vattentätt använder jag säckar från XXL´s egna märke (osäker på namnet). De har ett hyggligt pris och håller ca två säsonger, och kanske 20 riktiga utomhusdygn. Går att reparera i värme med liquidsole och silverttejp.

Har även erfarenhet av Ortlieb när det gäller större packsäckar. Inget jag provat håller samma goda kvalitet.

Nu har jag testat laga alla läckage med synliga skador med Tear-Aid typ A, både på PU (Exped-påse) och silnylon (Sea to Summit). Det fungerar väl. Enkelt att använda och håller tätt. Däremot är det dyrt, men räcker å andra sidan till ganska många lagningar. Ett paket (200 kr) innehåller ca 30 x 8 cm lagningstejp. Spinnakertejpen kanske har lika bra funktion till ett bättre pris.
Ja spinnakertejpen är billigare och funkar tillräckligt bra på drybags enligt min erfarenhet. På ett sönderbitet tält gjorde jag en fältreparation med spinnakertejp men har just nu reparerat mer permanent med Tear-Aid som verkar riktigt bra. Men dyrt. På tältbotten är det nog värt det.

En annan slutsats är att jag avråder från svarta påsar.
Finns andra skäl att undvika svarta drybags, det blir onödigt varmt i dessa när dom hamnar i solen. Fick coatingen på ett par glasögon förstörd i somras och det var förmodligen pga för hög värme. Garanterat att det hände när glasögonen låg i fel påse/väska/fodral i solen. DET blev dyrt!

mvh thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
fotografiskt Hur lång livslängd har en syntetsäck? Utrustning allmänt 14
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg