Livslängd på bultar?

Re: Petzl selfdrill

spacemonkey; sa:
Det krävs ganska stor erfarenhet att känna efter hur hårt man kan dra innan bulten går av, har misslyckats själv ett par gånger, så jag vet:)

Rostfri skruv (som Pierre använder) är oftast starkare än vanlig billg "ClasOhlson-skruv". Om inte detta hjälper finns ännu starkare skruv att köpa på välsorterade järnaffärer. Problemet med att dra lagom hårt borde kunna lösas med momentnyckel. 49:- på Biltema kan vara värt ett försök :)

10-987_l.jpg
 
Har ju inget att gör med om skruvarna kommer från clas ohlssson. Det beror ju på vilken kvallitet dom har. 12.9 är väl det starkaste man får tag på normalt sett och borde vara lämpligt(clas ohlsson säljer även sådana).

Om man ska tvätta ur hål som var blivit nerkladdade med någon form av smörjmedel så ska man ha lite koll på vad som löser vad så att säga. Bensin löser inte olja något vidare. Då är sprit bättre. Är ingen expert på kemi så jag vet inte vad som är lämpligast till 5.56/WD-40.
 
Re: Hål i berget

umemorgan; sa:
hejsan.
Blev lite nyfiken, hur borrar ni hålen för att fästa bultarna i?

// M

Hilti eller Bosch borrhammare med ackumulator (Hilti, 36 volt, är bättre än Bosch, 24 volt). Eller en bensindriven Ryobi borrhammare. Plus Coromantborr, såklart. Med en fräsch borr tar det oftast högst någon minut att borra ett hål, lite beroende på hålets dimensioner och vilken klippa man befinner sig på. Hyckjeberget lär vara hårt.
Men det är en enorm skillnad mot på den tiden man handborrade hålen. Då tog det 15-20 minuter på t.ex. Mörkberget, där klippan är ganska mjuk, medan det i t.ex. Bispberg, där klippan är hård, kunde ta över en timme. Och då fick man ändå byta borrkrona minst en gång under processen.
 
frapp; sa:
Har ju inget att gör med om skruvarna kommer från clas ohlssson. Det beror ju på vilken kvallitet dom har. 12.9 är väl det starkaste man får tag på normalt sett och borde vara lämpligt(clas ohlsson säljer även sådana).


Efter flera års arbete på Clas Ohlson vet jag ungefär vad som finns i sortimentet ;). Med "valig Clas Ohlson skruv" menar jag 8.8, vilket är vad de flesta använder. Och jo, man kan hitta starkare skruvar, men dom är dyrare. Härdade bultar är otroligt starka, men vill man inte ha sån så är Clas Rostfria starkare än vanlig 8.8.

Både sprit och bensin funkar till WD-40, det är inte direkt spillolja, utan ganska lättflytande. Lacknafta löser bättre, men brukar inte avdunsta helt.

Angående att borra för bultar så fungerar det även bra med en Borrhammare och Generator. Vanlig slagborr fungerar också. Fördelen är att man kan borra så länge man har bensin.

En Hondagenerator på 1000W väger ca 14 kg. Inget att dra med på biggwall, men för små klippor är det funkis.

eu1000-150.jpg
 
Apropå skruvkvaliteter så är det korrekt att 8.8 är "standard", vilket i och för sig kräver ett relativt högvärdigt material. Det finns sämre skruv men de är ovanliga och dessa material förekommer främst i produkter som gängstänger.

Bättre än 8.8 är 10.9, 12.9 och 14.9. Det som är bättre än så är så ovanligt att man kan bortse från detta. Gemensamt för dessa material är dock att de inte är rostfria. Det är t o m så att alla utom 8.8 förekommer enbart utan förzinkning. Det är i alla fallen mycket starka stål och de som inte är förzinkade är inte detta p g a ytbehandlingen inte funkar bra ihop med så extrema material som det faktiskt är fråga om.

I klättersammanhang ska vi väl dock begränsa oss till syrafasta stål och där är det då austenitiska stål som gäller. De heter då exv A2-70 och A4-80 om jag minns rätt. (Bortse från t ex A1-50.)
Ofta är syrafasta stål att betrakta som högvärdiga och hållfasta, men i en jämförelse med skruvstål är de faktiskt lite sämre (än 8.8).

En hållfasthetsteknisk fördel som de syrafasta stålen har är förstås att de är lika starka över tiden vilket inte gäller korroderande "kolstål", dvs de starkare 8.8-14.9-stålen.
 
Nu pratade vi väl om skruvar som skulle användas till att plocka ut petzl self-drillbultar enligt pierres modell.Eller? Något insnöad diskution men, i det fallet spelar det ju verkligen ingen roll om skruven är rostfri eller ej. Sen var det ju så att den skulle svarvas ner några mm i toppen och då bör man ju kanske nöja sig med typ 12.9 inbillar jag mig.

När det gäller handborrning är jag förvånad över hur länge den gammla metoden med självborrande bultkronor(petzl self-drill) har hängt med. Funka ju helt kass. Först för något år sedan lanserde Petzl sitt borrhandtag som man använder vanliga SDS borr i. MYCKET effektivare plus att man kan använda vanliga rostfria expanderbultar. Borrar man på som fasen så går det att få ett 10x45-50 mm djupt hål på 12 minuter i norsk granit.
 
Sorry, got a bit carried away... :)

12.9 eller för all del 10.9 lär duga bra, och är det den märkningen lär inte ursprunget ha nån betydelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
rockstarclimber Livslängd på rep?! Klättring allmänt 15
Hematomet Livslängd klätterskor Klättring allmänt 5
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg