• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Livsfarlig knivman

Re: Re: Tack för klargörandet.

Härligt med ödmjuka människor med självdistans!
För du har väl inte gått och blivit ironisk?

Uffe


jupp, om några år kanske du kommer i en position var du kan använda kompetens och erfarenhet som referens, ge inte upp.. [/QUOTE]
 
Fördomar och kultur

Avvikande beteende kan vissa bli tveksamma till.

I den subkultur där jag rör mig så pekar man på kartor och ritningar med det som finns närmast tillhands och som är tillräckligt spetsigt för att vara praktiskt.

En schweitzerkniv eller en knappnål eller en glasögonskalm går lika bra.

Holländska skridskoåkare blir rädda för svenska långfärdsåkare som har ispikar (ser kanske ut som vargspjut i deras ögon).

Vissa kan säkert bli rädda för gåstavar eller skidstavar.

Kvinnan på länstyrelsen kanske har en fobi eller kommer från en slidknivfri miljö? Tror inte hon varit tryggare om det varit en F1 eller vad det nu heter.

Thure
 
Re: Fördomar och kultur

thureb; sa:
En schweitzerkniv eller en knappnål eller en glasögonskalm går lika bra.

Holländska skridskoåkare blir rädda för svenska långfärdsåkare som har ispikar (ser kanske ut som vargspjut i deras ögon).

Vissa kan säkert bli rädda för gåstavar eller skidstavar.

Skulle man lyfta skidstaven och hålla den med spetsen mot receptionisten eller mot pappret omedelbart framför henne så kan den visserligen uppfattas som vapen. Helt sannolikt.

Men det finns ju gränser. T.ex. torde det bli ganska svårt att betrakta en glasögonskalm eller en knappnål som ett dödligt vapen.
Ingenting i det hela är logiskt så kom inte och bevisa att man kan använda en glasögonskalm eller en kulspetspenna som vapen! :)
 
Re: Re: Re: Tack för klargörandet.

Schneeberger; sa:
Härligt med ödmjuka människor med självdistans!
För du har väl inte gått och blivit ironisk?

Uffe


jupp, om några år kanske du kommer i en position var du kan använda kompetens och erfarenhet som referens, ge inte upp..
[/QUOTE]

jarru, vad tror du själv..

hela grejen med ironi är att den skall vara så pass otydlig att folk inte är helt säkra på vad man menar.. tycker jag i alla fall..
 
-PaTRiC-; sa:
dePaul; sa:
Byråkrater är avsevärt mycket farligare än en byggare med sin Morakniv....

~Paul~

jo, det kan nog historiskt påvisas..

Helt klart. En byggare skulle nog inte lyckas snitta nån ens om man betalade honom (eller särskilt inte då).
Först skulle jag få vänta en vecka på att han ens skulle komma, sen när han kom skulle han fråga vad det var han skulle göra igen, och när jag skulle påpeka att han skulle snitta mig skulle han säga att han inte hade rätt grejer med sig, sen skulle han komma tillbaka en vecka senare, och då skulle jag få påpeka för honom att jag inte blöder om han skär i min kaffekopp, sen när han skulle försöka igen en vecka senare så skulle han ha fått ett nytt jobb och tyvärr inte kunde snitta mig, men han kände en kille som skulle kunna komma förbi och lämna en tapetkniv i brevlådan...
:)
 
Nåt som skrämmer mig är när folk handskas nonchalant med potentiellt farliga grejer. Och det väl väl antagligen så receptionisten uppfattade det i det här fallet.

Handskas man nonchalant med potentiellt farliga grejer så ökar ju risken för en oavsiktlig olycka.

Många "Oj, det var inte meningen" hade aldrig inträffat om den som uttalar det hade varit lite försiktigare.