• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Livsfarlig knivman

En arbetskamrat åkte till stadshuset idag för att lämna in en ansökan om bygglov. Han hade arbetskläderna på sig.
Receptionisten på byggkontoret ville att han skulle peka på en karta var hans hus ligger för att kunna hänvisa till rätt handläggare. Som en ren reflex, som man gör på jobbet för att inte skita ner ritningen med smutsiga fingrar, så slet han upp kniven och pekade med den.
Receptionisten blev jätterädd och hoppade till av rädsla för den livsfarliga knivmannen.
Hon lugnade sig snart occh visade honom till handläggarens kontor när han stoppat ner kniven.

/Pär

PS
Det var en morakniv.
 
Så klart hon blev rädd. Det vet ju alla att det är livsfarligt att förlita sig på moraknivar.

Hade det varit en fällkniven-modell, däremot så hade receptionisten istället inlett ett trevligt samtal om eggvinklar, hårdhetsgrader mm


(fö, "peka" med kniven... det är inte samma sak som att hugga den igenom kartan på rätt punkt va?)
 
det e klart hon blev rädd för mannen med mora-kniven, hon fattade att det var en kille som kan hantera en kniv och inte behöver kompensera med fulkniv. om det varit en fulkniven(eller fällkniven) så skulle hon vara lugn då hon visste att snubben behövde kompensera brist på teknik med kniven..
 
Kompensera ?!?

Om man nu kompenserar brist på teknik med en bättre kniv, är inte kniven just bättre då?

Står inte detta i motsatsförhållande till den annars så ofta torgförda uppfattningen att moraknivar är världens bästa knivar?

Dessutom, vad har du för belägg för att människor med moraknivar är bättre knivanvändrare än andra?

Uffe

-PaTRiC-; sa:
det e klart hon blev rädd för mannen med mora-kniven, hon fattade att det var en kille som kan hantera en kniv och inte behöver kompensera med fulkniv. om det varit en fulkniven(eller fällkniven) så skulle hon vara lugn då hon visste att snubben behövde kompensera brist på teknik med kniven..
 
Re: Kompensera ?!?

Schneeberger; sa:
Om man nu kompenserar brist på teknik med en bättre kniv, är inte kniven just bättre då?

Står inte detta i motsatsförhållande till den annars så ofta torgförda uppfattningen att moraknivar är världens bästa knivar?

Dessutom, vad har du för belägg för att människor med moraknivar är bättre knivanvändrare än andra?

Uffe

hörru Uffe-puffe pipa, först funderar du på ett finurligt inlägg i 26 dagar, sen sabbar du allt genom att nalla på Frazzes pipa och skriva en massa blaj..
 
Hörru Putte fnutte plutte

Jag vet inte vad du ville åstadkomma med ditt tidigare inlägg men jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt resonemang.

Att jag inte skrivit något i den här tråden förrän idag beror helt enkelt på att jag inte sett den tidigare.

Det vore fortfarande intressant att få veta vad du stöder din ofta framförda teori att moraknivsanvändare är bättre på knivhantering än de personer som föredrar andra knivmodeller.


Uffe
 
Schneeberger; sa:
Det vore fortfarande intressant att få veta vad du stöder din ofta framförda teori att moraknivsanvändare är bättre på knivhantering än de personer som föredrar andra knivmodeller.

Uffe


otroliga mängder erfarenhet av knivhantering och att betrakta klantarslen som försöker kompensera bristen på teknik med tämligen felkonstruerade knivar i mellanprisklassen..
 
Tack för klargörandet.

Jamendåså!

Det var skönt att få höra att det är din otroliga personliga kompetens och erfarenhet som ligger bakom de återkommande idiotförklaringar som dyker upp i knivdebatterna.

Jag som nästan bara trodde att du gillade att slänga käft och vara motvalls *ler*


Uffe



-PaTRiC-; sa:
Schneeberger; sa:
Det vore fortfarande intressant att få veta vad du stöder din ofta framförda teori att moraknivsanvändare är bättre på knivhantering än de personer som föredrar andra knivmodeller.

Uffe


otroliga mängder erfarenhet av knivhantering och att betrakta klantarslen som försöker kompensera bristen på teknik med tämligen felkonstruerade knivar i mellanprisklassen..
 
-PaTRiC-; sa:
otroliga mängder erfarenhet av knivhantering och att betrakta klantarslen som försöker kompensera bristen på teknik med tämligen felkonstruerade knivar i mellanprisklassen..

Jag säger: pfffft!
En SRK (eller kopia från Fällkniven) är betydligt bättre att peka med än en Mora!
Papper är ofta vitt, och därför ger en svarteloxerad kniv avsevärt bättre kontrast än en Mora. Dessutom minskar man risken för förvillande speglingar och bländning.
Pinkyknivar har dessutom längre blad, vilket ger en tydligare pekriktning. Och eftersom de sällan används utanför sin slida kan man räkna med att spetsen är vass och fin, och därför ger bra exakthet i själva pekpunkten.
 
Re: Tack för klargörandet.

Schneeberger; sa:
Jamendåså!

Det var skönt att få höra att det är din otroliga personliga kompetens och erfarenhet som ligger bakom de återkommande idiotförklaringar som dyker upp i knivdebatterna.

Jag som nästan bara trodde att du gillade att slänga käft och vara motvalls *ler*

Uffe

jupp, om några år kanske du kommer i en position var du kan använda kompetens och erfarenhet som referens, ge inte upp..
 
Makker; sa:
Receptionisten blev jätterädd och hoppade till av rädsla för den livsfarliga knivmannen.
Hon lugnade sig snart occh visade honom till handläggarens kontor när han stoppat ner kniven.

Hejsan,
jag förstår att det här tydligen inte skall bli en jättealvarlig tråd om evolutionsbiologiska beteelsemönster och sådant. Men det är ju faktiskt absolut förståeligt, nästan oundvikligt att receptionisten reagerade som hon gjorde.

Jag ska jämnföra det med det där personliga må-bra-avståndet mellan två människor som står mittemot varandra (och som inte är kära i varandra).
Fastän det är totalt osannolikt att den där andra människan spontant slår oss i käften, håller vi helt omedvetet men benhårt det där armlånga avståndet. Det känns inte bra om den andre kommer närmare än så.

Och fastän det är totalt osannolikt att knivmannen drar sin kniv genom strupen på oss känns det inte bra att en okänd människa drar sitt vapen blankt omedelbart framför oss.

Det handlar om reflexer. Man kan säga att de är lika "idiotiska" som t.ex. vissa människors räddsla för spindlar och massa sådana arkaiska relikter men de finns kvar.