Livrem

Styvhet och prislapp beror på vad du vill bära med din livrem. US Secret service hade 7 kilo innanför byxlinningen, allt hängande i livremen. De flesta behöver bara hålla byxirna uppe.

Billigare om du köper valfri spännrem i rätt bredd t ex hos biltema/jula motsv , klipp bort metall/plastlåset och ersätt sedan ett delbart knäppe som på bilden från motsvarande butik. Att hålla upp byxor kräver nog inte brottstykerklassning :cool:

/Patrik

Smaken är olika. På byxorna på min profilbild har jag börjat använda ett billigt lätt elastiskt bälte från Lidl. Funkar utmärkt och närmast steglös reglering i och med att man sticker in bältespännets "nål" på valfri plats i bältets väv..

Thure

Om det endast är vid tex vandring du söker bälte så är en bra lösning byxor med insydd ´rem´som tex Norröna flex så är det bara att dra in och fästa på kardborre om man minskar i vikt under vandringen.

Går ju även att ha breda band med tex lås lika midjebälte på byxor men har han byxor med högt liv samt tid beskrivit och midjebälte spänt brukar byxorna sitta på plats.

På längre vandringar kan man ju ha hängslen.

Ska man hänga extra utr eller kåsor eller knivar kan man ju ha tillbehörs karbiner att fästa i ev livremshämpor.

Billigare om du köper valfri spännrem i rätt bredd t ex hos biltema/jula motsv , klipp bort metall/plastlåset och ersätt sedan ett delbart knäppe som på bilden från motsvarande butik. Att hålla upp byxor kräver nog inte brottstykerklassning :cool:

/Patrik

Har provat den modellen och det gick dåligt. Friktionen i remmen passade inte mot spännet så det är värt att köpa men håller med det är ingen avancerad pryl. Men jag låter livrem en sitta kvar i vissa byxor under tvätt och då är det en enkel livrem jag söker. I princip en packrem. Men den i länken är bra så borde välja ett säkert kort.

Jag har ett elastiskt bälte från Lundhags som jag använder om jag behöver ha med mig en kniv.

Ebelt är nya favoritbältet. Lätt, "andas" och precis så mycket stretch att det är behagligt men inte så mycket att det inte går att fästa grejor i bältet. Ingen metall heller så bältet kan sitta kvar i säkerhetskontrollen.

//J

Ebelt är nya favoritbältet. Lätt, "andas" och precis så mycket stretch att det är behagligt men inte så mycket att det inte går att fästa grejor i bältet. Ingen metall heller så bältet kan sitta kvar i säkerhetskontrollen.

//J
Hur andas en livrem? Och ja,du har satt livrem inom citationstecken, men jag vill veta hur saker andas utan lungor.

Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg