Litet tvåmanstält

Ett annat alternativ

Kan vara Nordisk Telemark 2 LW/ULW.

Jag letade 1 p egentligen och hade både Enan och FJ Abisko Lite 1 p hemma på prov. Men tillslut blev det Telemark 2 ULW.

Inser att det absolut inte är det största tältet för 2 personer men jag vill nog hävda att det går.

870 gram och enkelt att sätta upp.

Kanske värt att kolla upp!

Kan hålla med om att telemark 2 ulw är värt att ta en titt på...
Tycker de finns bra med plats även för 2 när den är lite upphöjd både i huvud o fotända...även 1m i takhöjd ger bra utrymme...

Den ger mkt utrymme till låg vikt...

Hemkommen från Naturkompaniets tältutställning i Delsjön, där både Fjällräven och Hillebergs vill sälja på mig tält med en förlängd absid ( vad som på hillebergska kallas GT) är jag lite konfunderad. Absiden i Keron 3 uppfattar jag som gigantisk (inga som helst problem att passera in med tre instuvade ryggsäckar) och funderar på hur mycket mindre absiden i exempelvis Namatj 2 är. De hade bara Namatj 3 GT uppspänd så det var svårt att få en uppfattning där. Är det någon som har erfarenhet av den och två stora ryggsäckar instuvade, går det att passera ut även utan gymnastiska färdigheter?

Jag har både Nammatj 2GT och Kaitum 2 (ej GT) som vi använt på längre fjällvandringar (2 personer). Båda tälten fungerar fint och har det utrymme som behövs för två stora ryggsäckar, kängor och matlagning i absiden vid dåligt väder.
Med erfarenhet har vi en liten preferens för Kaitum 2 inte bara kopplat till den lägre vikten och det stora innerutrymmet, men även att det är lite lättare ventilerat i varm väderlek med två ingångar (dvs det är lätt att ställa öppet för genomvädring). Vi fördelade utrustningen så att vi hade båda ryggsäckarna (82+65 liter i ena absiden och ingång/kängor/matlagning i andra absiden på Kaitum 2 vid senaste Sarek vandring.
Båda tälten är dock väl genomtänkta och GT eller inte GT är en personlig smaksak. Jag skulle dock inte valt Nammatj 2 utan GT för en längre vandring på 2 personer då bara en absid ger mig för lite utrymme för packning etc under tak.

Nuvarande tält är Fjällräven Foxlite som såldes ett par år på nittiotalet. Det är ett tunneltält med en absid. Kupoltält är väl i allmänhet tyngre, men går inte bort av någon annan anledning. Alla parametrar får ju vägas mot varandra, men vikten skall helst inte vara över tre kilo. Minhöjd är lite svårt att ange, men det skall kännas som man kan sitta upp inomhus. Vi har ett stort ganska tungt tremanstält för andra ändamål så detta skall vara ett rent tvåmanstält. Mesh i innertält har jag svårt att se som ett alternativ utan vill hellre få den lilla isolering som ett tätt innertält ger. Ytter och innertält måste absolut vara kopplade. En ingång kan nog fungera om den är rymlig och smart tänkt. Vi tänker inte tälta på vintern med det, men med fjällvädret vet man inte, så fyrsäsongs är nog att föredra.

Jag har ett EXPED Venus II som är en kombination av kupol- och tunneltält.
Både inner- och yttertält sitter ihop så det är mycket lätt att sätta upp.
Ljust och luftigt inuti samt bra höjd.

/Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg