Liten yxa: Vilken?

Den där Wetterling Bushman Axe i videon ser trevlig ut, är tydligen het i USA men verkar inte ha brakat loss här. Ska köpa mig en sådan bestämt.

Det är en mycket fin modell! Kan rekommendera att du kikar på Jägmästarens yxa också. Den visas i slutet av filmen. På engelska heter den forester's fine axe.

Anders! Jag har sett även den modellen. Lite lång för mina behov. Stora jägaryxan är min Wetterlingfavorit också, men som sagt är det i princip alltid Rosellin som följer med om en yxa står på packlistan. Du den där Outdooryxan från Gränsfors är ju smäcker och har tilltalande profil men jag tycker den är lite kort och skaftets rätt tunna diameter skulle göra mina händer trötta fort tror jag.

Anders! Jag har sett även den modellen. Lite lång för mina behov. Stora jägaryxan är min Wetterlingfavorit också, men som sagt är det i princip alltid Rosellin som följer med om en yxa står på packlistan. Du den där Outdooryxan från Gränsfors är ju smäcker och har tilltalande profil men jag tycker den är lite kort och skaftets rätt tunna diameter skulle göra mina händer trötta fort tror jag.

Förstår hur du menar med Outdoor Axe. För mig så är ca 50 cm skaft med ett huvud på 0.7-0.8 kg favoriten. Det jag menar med Outdoor axe är att den i förhållande till sin storlek (och om man jämför med vildmarksyxan och äventyrsyxan) är ruskigt bra. Skaftet på Outdoor Axe tycker jag är riktigt bekvämt när man väl har vant sig vid det.

Jag ska kolla upp Rosellin! :)

Det är klart jag skulle vilja ha Outdooryxan också, måste bara prioritera ekonomiskt tyvärr :)
Rosellin är ett klyvmonster och har hittills aldrig fastnat i träet. Skaftets omfång passar mina händer bra och längden är optimal för ryggsäcken. Slutet på skaftet mot handen till är lite ovanligt vinklat som du ser. Funderar på att köpa mig en till efterhand och sätta på ett skaft i stil med Gränsfors jägaryxa. Får se.
Men jag kan varmt rekomendera Rosellin som sagt, om man mest klyver och kanske till och med täljer.

Tack för alla svar! Rosellin var ju riktigt cool, men verkar vara jobbig att få tag i. Jag går gärna fysiskt till butiken och kollar på yxan innan jag köper och jag kan inte hitta någon butik som säljer denna. När den kommer tillbaka i lager på min lokala Jula så ska jag åka och kolla på Wetterlings Äventyrsyxan. Om den verkar lovande så låg den ju på ett väldigt rimligt pris: 399kr. Annars letar jag för fullt efter gränsfors mindre yxor. Och som sagt, tack för alla svar, ni har hjälpt till mycket :)

Det går att klyva ved med silversked också, men det är inte speciellt kul.

Ett fällhuvud klyver dåligt, men går naturligtvis att klyva med om man så vill.

Det går oftast mycket bra att klyva ved med en fällyxa, så länge det inte är alltför vresigt. (Vid stor vresighet gäller snarare klyvkil + slägga än en släggyxa).
/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden? Utrustning allmänt 107
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg