• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

liten kvinna med (för) tung packning

det känns som att...

huruvida man är tjej eller kille inte spelar så stor roll. En tung packning på en liten och lätt person är säkert jobbigt oavsett kön.
Riktigt riktigt känns det inte heller att utgå från kroppsvikt när man bestämmer hur mycket man "bör" orka bära. Muskler väger mer än fett, men är ändå ett mer effektivt stöd när man ska bära saker.

Istället tror jag att det beror långt mycket mer på hur van man är vid att gå med packning. När jag första gången gick en längre tur med packning vägde ryggsäcken ca 14 kg och jag tyckte det var jobbigt. Det var tungt att resa sig från huk till stående, och det kändes som jag svävade fram när jag äntligen fick ta av ryggsäcken.
Numera kan jag lätt ta på och resa mig med ryggsäck, även om den väger 25 kg. (Men med den tyngden går jag inte lika fort och jag blir tröttare!)

Att packa lätt och träna är goda råd båda två! Träna gärna genom att gå med packning.

På min första tur var jag 165cm lång (tjej), vägde kanske 55kg och var inte särskilt tränad. Är ditt sällskap nybörjare och i liknande storlek skulle jag nog försöka att inte överstiga 15kg på packningen. Gärna mindre!

Jag har sen 16-17-årsåldern varit 175 och vägt runt 60 kg (först efter 35 började vikten sticka iväg lite uppåt, och det är nog tyvärr inte muskler:), så jag håller med om att könet inte har så mycket med saken att göra.

Det är ju just därför som jag blev så glad när jag "upptäckte" lättpackning. Jag har i många år burit sån packning som "grabbar ska klara", vilket inneburit så mycket som halva min kroppsvikt under längre vandringar.

Det där med vilken vikt man klarar beror på en mängd faktorer, som träning, vana och allmän styrka. Håller med Emmma om mycket av det hon säger. En sak som kan vara bra att tänka på är utrustningen. Har man en bra ryggsäck som passar ryggen går det att bära betydligt mer än om man använder sig av en gammal skruttig säck.

Jag mår som bäst på en lång vandring om jag utgår från en packning som är max 1/4 av min kroppsvikt, alltså cirka 16 kilo. Jag är 170 och väger 63, så både längre och tyngre än tjejen frågan gällde.

Eftersom ditt sällskap är nybörjare så bör hon bära lite mindre än om hon var van. Kanske en femtedel av kroppsvikten. Väger hon 50 kilo så max tio kilo. Bär du tältet bör det inte vara några problem. Jag vandrade mycket förut med min gamla far som inte klarade tyngder. Han fick bära sina egna kläder, småprylar och sovsäck och hamnade på omkring åtta-nio kilo. Jag tog maten, köket och allt annat tungt och brukade inleda vandringarna med en 18-20 kilo på ryggen. Lite för mycket för att jag skulle tycka att det var superbekvämt, men fullt görbart om man är van. Tyngden minskar också allt eftersom man äter sig genom säcken ;)
Ni bör väl kunna ordna en liknande lösning.

1/3 av sin kroppsvikt

Min matchvikt när jag går på vandring ligger runt 66 kg.. till mina 161 cm. Bär jag en tredjedel av det 22 kg känns det supertungt. Kommer jag ner under 20 känns det hyfstat - men runt en 16-17 kg är okey. Svårt dock att komma ner i vikt då jag mest vandrar ensam och är borta drygt en vecka. Och dessutom gillar att fiska.. Blir en hel del "bra att ha grejer" alltså..

Det är manligt att bära rejält, men inte speciellt smart. Med ökad vikt nedgår hastigheten. Men även tröttheten ökar.
Känslan av att flyga fram utan packning kommer av att det var för tungt innan.
Givetvis är det så att inga viktgränser är huggda i sten men att för den sakens skull underkänna vikter som andra kan komma ner till är egentligen att underkänna sig själv.
Eftersom vissa organisationer påbjuder packningar som är tyngsta laget betyder det inte att egna frivilliga valet måste vara likadant.
Klättrare har länge vetat att lätt innebär hastighet, ökad säkerhet och större chans att lyckas.
Men ibland när viktfrågan diskuteras är det som att höra vingslagen från min ungdom, rejäla grejor väger och en fjällkarl skall kunna bära vikten, Läs som motvikt till Jörgen och Jardine Friluftsfrämjandets utrustningsböcker från 60 och 70 talet.....igenkännandet torde bli rejält!
Go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alx2a Varm jacka till liten dam? Tjejforum 1
kajhaj stor ryggsäck för kort kvinna Tjejforum 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg